Årets adgangskvotienter på CBS

Igen i år har CBS haft mange flere ansøgere, end der er pladser. Det betyder, at det på flere uddannelser er blevet sværere at komme ind. Finansieringen af CBS gør, at vi ikke kan optage flere, på trods af at virksomheder ønsker flere kandidater fra CBS. Rektor vil drøfte sagen med ministeriet.

30/07/2015

Et stort velkommen til nye studerende. Rigtigt mange har igen i år søgt ind på CBS som 1. prioritet, og det glæder rektor, Per Holten-Andersen:

"Det er glædeligt, at så mange gerne vil studere på CBS. Det er en tillidserklæring, som vi prøver at leve op til, så godt vi kan. Det er et godt valg, de optagne har truffet, for på CBS får man en international uddannelse og et solidt teoretisk fundament for en karriere i erhvervslivet. Det er krævende uddannelser, som giver gode muligheder for spændende job," siger rektor.

CBS har stort set lige så mange ansøgere og studiepladser som ved sidste års optag, og det betyder igen i år, at mange kvalificerede studerende afvises. Der ærgrer rektor:

"Vi må desværre afvise mange dygtige unge igen i år. Det er ærgerligt, for erhvervslivet har brug for flere veluddannede unge fra CBS, og vi ville gerne optage flere – men som udmeldingen er fra ministeriet i øjeblikket, og med den finansiering CBS modtager, kan vi ikke optage flere studerende. Jeg vil meget gerne drøfte med ministeriet, hvordan vi fra næste år kan sikre flere pladser til de dygtige ansøgere, som vi ved, virksomhederne mangler." siger Per Holten-Andersen.

Kvotienterne
Der er flere interessante nedslagspunkter i årets adgangskvotienter.

Blandt andet er HA(almen) interessant at se på, fordi snittet er er steget fra 8,5 til 9,1. Anne Mette Hou, der er Head of Student Affairs, udtaler:

”HA(almen) er den bacheloruddannelse, der har flest ansøgere, og derfor vil der være mange berørte ansøgere, der har søgt i kvote 1 med et pænt gennemsnit, men som desværre ikke kommer ind.”

Årets højdespringer er bacheloruddannelsen i service management, BSc in Business Administration and Service Management, hvor antallet af ansøgere samlet set har været 38% højere end sidste år. Det betyder for studieretningen Tourism and Hospitality, at der er en stigning i adgangskvotienten fra 4,4 til 8,5.

Den meget populære BSc International Business har før ligget i toppen som den uddannelse, der på landsplan kræver det højeste gennemsnit. Også i år er kvotienten steget: ”Med en stigning i år på 1. prioritetsansøgninger til uddannelsen på 16% kommer det ikke som en overraskelse, at kvotienten igen er kravlet opad, så den nu er på 12,3 mod sidste års 12,1.” mener Anne Mette Hou.

International Shipping and Trade er forventeligt faldet fra sidste års 11,3 til 10,9. Ansøgertallet er halveret, og antallet af pladser er fordoblet, og alligevel er adgangskvotienten fortsat meget høj.

Flere optagne i kvote 2
På nogle uddannelser er de stigende kvotienter bl.a. et resultat af, at flere pladser er blevet givet til kvote 2-ansøgere.

”CBS har i år givet optaget via kvote 2 et nøk op”, forklarer Per Holten-Andersen og fortsætter: "Vi vil gerne have en varieret studentermasse, og vi har igen i år øget optaget i kvote 2, hvor der ikke kun ses på karaktergennemsnittet fra studentereksamen, men også på hvilke andre nyttige erfaringer ansøgeren har."

Han opfordrer, på baggrund af de meget høje adgangskvotienter på flere af CBS' uddannelser, politikerne til at afskaffe bonus-systemet, som kan hæve gennemsnittet fra studenteksamenerne:

"At gennemsnittet bliver meget højt skyldes naturligvis også bonusordningerne, som vi gerne så afskaffet. De har ingen relevans for studie-egnethed, og det er demotiverende og uigennemskueligt med kvotienter på omkring 12," siger Per Holten-Andersen.

For flere oplysninger kontakt sekretariatschef Wilbert van der Meer, mobil 23 49 34 50, eller chef for External Affairs Patrick Gram, 29 93 44 91.

Sidst opdateret: Communications // 17/12/2017