Hvorfor besøger turisterne ikke Danmark?

To nye bøger fra CBS belyser årsagerne til, at turismens vækst går uden om Danmark.

10/05/2003

Antallet af udlændinge, der besøger Danmark, er beskedent, og mange danskere foretrækker ferie i udlandet. Selvom Danmark er rigt på attraktioner, overnatnings­faciliteter og madsteder går væksten i turismen uden om Danmark.

Årsagerne til den manglende efterspørgsel undersøges i de to nye bøger om turisme og attraktioner, der udkommer d. 23. april 2003. Bøgerne er hhv. skrevet og redigeret af lektor Lise Lyck, Handelshøjskolen i København. Her leveres en række opsigtsvækkende forskningsresultater til alle, der interesserer sig for turismeudviklingen i Danmark – fra forskere til praktikere. I bøgerne konkluderes blandt andet at:

• §Danmark er meget rigt på attraktioner, men turisterne kender dem ikke.

• "Hovsa-politik" har kendetegnet reguleringen af dansk turisme.

• Det er en myte, at den offentlige afgiftspolitik belaster turismen meget hårdere end andre erhverv.

• Erhvervet bør interessere sig mere for rammebetingelser og regulering end for nedsættelser af moms og energiafgifter.

• Turismeerhvervet rummer masser af potentiale, der bare venter på at blive udnyttet.

Der lægges op til diskussion af dansk turismeindustri og dansk turismepolitik med henblik på ændringer, der kan fremme konkurrenceevne og lønsomheden.

Der foreslås også en række tiltag, der kan bruges til at øge besøgstallet på danske turistattraktioner. For eksempel bør effektiv markedsføring være en vigtig del af deres strategi, da de lider af en meget lav grad af synlighed. Desuden påpeges et akut behov for et langsigtet perspektiv i dansk turismepolitik.

Første bog om turismens plads i den danske samfundsøkonomi

”Turismeudvikling og attraktioner - i et strategisk perspektiv” (Lise Lyck) er den første bog, der handler om turismens samlede plads i samfundsøkonomien. Både dansk turismepolitik, den danske og internationale udvikling samt forholdet mellem det offentlige og turisterhvervet analyseres. Fokus er altså på rammebetingelserne for turismen ud fra den internationale udvikling og ud fra den offentlige regulering af turismen. Desuden fremhæves de eksisterende muligheder for at fremme en positiv udvikling for dansk turisme gennem strukturforandringer. Bogen er på 283 sider. Alle 19 kapitler er skrevet, så de kan læses enkeltvis.

Hvad kan attraktionerne selv gøre?

”Turistattraktionsstudier - i et økonomisk perspektiv” (Lise Lyck (red.)) ser nærmere på en række af de store, danske publikumsmagneter fra Louisiana til BonBon-land. En række omstændigheder med afgørende betydning for de enkelte attraktioners succes undersøges. Særligt fremhæves de områder, som attraktionerne selv har indflydelse på. Bogen præsenterer nye metodiske tilgange, der kan forbedre markedsføring, skabe større synlighed og øge forståelsen for attraktioners samfundsmæssige værdi. Desuden leveres særskilte undersøgelser af udviklingen i Århus Amt og Københavnsområdet. Bogen er på 318 sider, og alle 18 kapitler kan læses hver for sig.

Lise Lyck forelæser om emnet den 28. april kl. 14 på Handelshøjskolen i København, Solbjerg Plads 3, Danske Bank auditoriet 2.01.

Sidst opdateret: Communications // 13/10/2004