Forsker modtager stor EU-bevilling

Professor Steffen Andersen fra Økonomisk Institut har modtaget en prestigiøs forskningsbevilling på 1,5 millioner euro (ca. 11 mio. kr.). Bevillingen skal gå til at belyse, hvordan husstande træffer finansielle beslutninger.

19/12/2014

Hvordan forholder husstande sig til risiko? Og hvad er deres forventninger til fremtiden? De spørgsmål skal Steffen Andersen, professor ved Økonomisk Institut, besvare med hjælp fra en bevilling på 1,5 mio. euro fra Det Europæiske Forskningsråd (ERC).

Bevillingen er et af de såkaldte ERC Starting Grants, som er de første store bevillinger i EU’s forsknings- og innovationsprogram Horizon 2020. Bevillingerne går til yngre forskere, der vil udvikle deres forskerkarriere og danne et forskningsteam. Der er i alt blevet uddelt omkring 3,6 milliarder kroner til europæiske forskere, hvoraf 120 millioner kroner er gået til 11 bevillinger i Danmark.

- Du kan sige, at projektet handler om de fleste af de beslutninger, som husholdninger tager, fordi de fleste beslutninger indeholder en vis grad af risici. Vi skal alle forholde os til, om vi vil fravælge arbejdsløshedsforsikring, eller om vi vælger et fast eller variabelt forrentet lån. De valg træffer vi rent faktisk ud fra en specifik risikovurdering og vores forventninger til fremtiden, siger Steffen Andersen.

Bedre politik og deltagelse i debatten
Håbet er, at denne forskning vil gøre det muligt for politikerne at designe bedre politik.

- Det handler om at give politikerne bedre forudsætninger for at påvirke adfærd. Hvis man eksempelvis vil øge forbruget, eller derimod opsparingen blandt borgerne, skal de politiske håndtag rettes mod det, der rent faktisk virker. Derfor er det afgørende at vide, hvad det er for valg, husholdningerne i virkeligheden træffer, siger Steffen Andersen.

- Målet med denne forskning er ikke bare at skabe viden, men også at udbrede den. Derfor deltager jeg også i den offentlige debat, både direkte via medierne og via Tænketanken Faktisk, hvis formål er at fortælle om økonomfaglig forskning, siger Steffen Andersen.

Muliggør forskning
Steffen Andersen modtog i 2011 en Sapere Aude-bevilling fra Det Frie Forskningsråd. Han mener, at den bevilling har lagt grundlaget for, at han har modtaget den nye bevilling fra EU.

Han søgte nemlig støtte fra Det Europæiske Forskningsråd i 2010/2011 til et projekt om samme emne. Han fik afslag, men han har gennem sin Sapere Aude-bevilling kunne vise ERC, at et større forskningsprojekt var muligt på området.

Forskningsprojektet skal løbe over fem år fra starten af 2015. Bevillingen skal bruges til økonomiske eksperimenter, ph.d.-studerende og forskningsassistence.

- Bevillingen giver mig en frihed til at kunne dykke ned i et specifikt emne, og så kan jeg vælge at undervise i valgfag, der er relateret til min forskning. Så både min forskning og undervisning bliver mere fokuseret, siger Steffen Andersen.

Kontakt Steffen Andersen for yderligere oplysninger via email eller telefonnummer 2617 2051

Læs mere om Steffen Andersen

Sidst opdateret: Communications // 17/12/2017