Center for Skole- og Velfærdsledelse

Udgivelser

 

Ph.D Afhandlinger

Helene Ratner / Promises of Reflexivity: Managing and researching inclusive schools: Copenhagen Business School, 2012. 400 p. (PhD Series; 24.2012)

Justine Grønbæk Pors / Noisy Management: A History of Danish School Governing from 1970-2010. Frederiksberg: Copenhagen Business School, 2011. 361 p. (PhD Series; 24.2011).

 

Artikler

MPP News / Viden om: Ledelse af den ny folkeskole
Special Issue on School Leadership, MPP News, Juni 2014

Anders la Cour / Man kan ikke sætte frivillighed på kontrakt
Kronik i Information 9. maj 2014

Helene Ratner / Vi skal droppe de simple fortællinger om inklusion i folkeskolen. Det er ikke en ren spareøvelse.
Kronik i Kommunen 11.03.2014

Helene Ratner / Inklusion i skolen risikerer at gå for langt
Artikel i Kristeligt Dagblad 15.08.2013

Niels Åkerstrøm Andersen & Hanne Knudsen / Danskerne drukner i ansvar
Artikel i Kristeligt Dagblad 26.07.2013

Helene Ratner / Skolens dagsorden er skiftet fra fællesskab til styring
Artikel hvor Helene Ratners forskning relateres til folkeskole-konflikten i Kristeligt Dagblad 05.04.2013

Helene ratner / Skoleledere bliver klemt mellem kommunebudget og læreteam
Artikel hvor Helene Ratners forskning relateres til folkeskole-konflikten i Kristeligt Dagblad 05.04.2013

Justine Grønbæk Pors & Dorthe Staunæs / Hvordan føles det at tabe i OECD?
Kronik i Dagbladet Information, 23.6.2011

Dorthe Staunæs; Malou Juelskjær; Hanne Knudsen; Justine Grønbæk Pors / Når det potentielle bliver det der ledes på,
Tidsskriftartikel i Skolen i Morgen, Vol. 14, Nr. 6, 2011, s. 2-3

Helene Ratner / Konflikter og kompromisser
Artikel i: Skoleledelse, juni 2010

Helene Ratner / Strategisk brandslukning
Skoleledelse No. 3, marts 2010

Camilla Sløk & Marie Ryberg / Strategisk skoleledelse
Artikel i: Skolen i Morgen No. 2, 2009.
Se kommentarer her: folkeskolen.dkundervisere.dk og socialpaedagogik.dk

Camilla Sløk / Strategisk skoleledelse: Hvad og hvorfor nu det? 
Artikel i: Skolen i Morgen No.2, ed. 13., oktober 2009

Camilla Sløk, Marie Larsen Ryberg & Niels Erik Hulgård Larsen / Forbundne kar
Skoleledelse No. 10, december 2009

Rapporter

Frivilligt engagement - kun hvis lederen magter det.
En analyse af daginstitutionslederens betydning for et frivilligt engagement i de selvejende daginstitutioner.
Mathilde Hjerrild Carlsen & Holger Højlund. Copenhagen Business School, januar 2014.

Next Practice Katalog: Tværgående ledelse i ældresektoren
Udgivet 2013. Udarbejdet i et samarbejde mellem: Aalborg Kommune og Holbæk Kommune, KL og CBS.

Fremtidens Innovative Folkeskole: Ledelse af innovation i folkeskolen.
Camilla Sløk, Mathilde H. Carlsen, Holger Højlund, Jesper Christensen, Niels E.H. Larsen
Forskningsprojekt publiceret i juni 2012.

Hvad skal barnet hedde?: Rapport om ledelse af inklusion.
Camilla Sløk, Mathilde H. Carlsen, Karen Balle, Niels E.H. Larsen
Forskningsprojekt publiceret i december 2011.

Forskningsartikler

Helene Ratner & Justine Grønbæk Pors / Making invisible forces visible. Managing employees’ values and attitudes through transient emotions
Management Concepts and Philosophy. Vol 7, Nos. 3/4, 2013

Helene Ratner / The Social Life of Learning Theory: The "Ideal" and "Real" of Reflective Learning
International Journal of Public Administration, 36:3, 2013

Helene Ratner / It Was The Night Of The Long Knives
Public Management review, 14:1, 2012

Justine Grønbæk Pors / Avoiding Unambiguity: Tensions in School Governing.
Kapitel i: Hybrid Forms of Governance: Self-suspension of Power. red. /Niels Åkerstrøm Andersen; Inger-Johanne Sand. Basingstoke : Palgrave Macmillan 2012, s. 30-45 

Justine Grønbæk Pors / Experiencing with Identity: Paradoxical Government in Times of Resistance.
Tidsskriftartikel i Tamara, Vol. 10, Nr. 3, 9.2012, s. 33-42

Justine Grønbæk Pors / Jagten på fremtidens folkeskole: Om joker-organisering og radikal omskiftelighed.
Tidsskriftartikel i Dansk Paedagogisk Tidsskrift, Vol. 2012, Nr. 2, 2012, s. 59-65

Hanne Knudsen; Malou Juelskjær; Justine Grønbæk Pors; Dorthe Staunæs / Eftertanker: Potentialitetsledelse.
Kapitel i: Ledelse af uddannelse: At lede det potentielle. . red. /Malou Juelskjær; Hanne Knudsen; Justine Grønbæk Pors; Dorthe Staunæs. Frederiksberg: Samfundslitteratur 2011, s. 235-257 

Justine Grønbæk Pors / Evalueringssamtaler mellem skole og kommune: Selvledelse og gæstfrihed.
Kapitel i: Ledelse af uddannelse: At lede det potentielle. red. /Malou Juelskjær; Hanne Knudsen; Justine Grønbæk Pors; Dorthe Staunæs. Frederiksberg: Samfundslitteratur 2011, s. 81-102 

Justine Grønbæk Pors; Dorthe Staunæs / Hvordan føles det at tabe i OECD?
Tidsskriftartikel i Unge Paedagoger, Nr. 3, 2011, s. 27-35

Malou Juelskjær; Hanne Knudsen; Justine Grønbæk Pors; Dorthe Staunæs / Vi holder af hverdagen: Ledelse som et tværfagligt, flygtigt og magtfuldt fænomen.
Kapitel i: Ledelse af uddannelse: At lede det potentielle. red. /Malou Juelskjær; Hanne Knudsen; Justine Grønbæk Pors; Dorthe Staunæs. København: Samfundslitteratur 2011, s. 13-26 

Justine Grønbæk Pors; Helene Louise Friis Ratner / Rendering the Invisible Visible
Paper presented at Standing Conference on Organizational Symbolism: SCOS 2010, Lille, Frankrig. 2010

Helene Ratner / Skoleledelse i et krydspres: Hvidbog om international forskning inden for skoleledelse
Working Paper LPF, 2/2009.
 

Bøger

Niels Åkerstrøm Andersen & Justine Grønbæk Pors / Velfærdsledelse - Mellem styring og otentialisering, Hans Reitzels Forlag 2014
På forlagets hjemmeside kan du bladre i bogen.

Justine Grønbæk Pors / Støjende styring - Genopfindelsen af folkeskolen mellem ledelse, organisering og læring, Nyt fra Samfundsvidenskaberne 2014
På forlagets hjemmeside kan du bladre i bogen.

Anders la Cour /Frivillighedens logik og dens politik, Nyt fra Samfundsvidenskaberne 2014
På forlagets hjemmeside kan du bladre i bogen.

Niels Thyge Thygesen & No Emil Sjöberg Kampmann / Tillid på bundlinjen - offentlige ledere går nye veje Gyldendal Business, 2013
Anmeldelse: Børsen
Læs interviewet: "At lede gennem tillid - en ny form for 'offentlig effektivitet'" med Niels Thyge Thygesen.

Helene Ratner / Inklusion – dilemmaer i organisation, profession og praksis, Akademisk Forlag, 2013
Inklusion er en af det danske skolesystems største og vigtigste udfordringer. Og opgaven er kompleks, fordi viden, politik og pædagogik skaber hver deres rammer for, hvordan inklusionsarbejdet kan foregå. Skoleledere og lærere møder derfor en række udfordringer i praksis: nye forventninger til refleksion og forandring – men også elevkonflikter, professionel afmagt og ressourcekrævende handleplaner.
Anmeldelser: Folkeskolen.dk, Danske Kommuner (PDF), Læsepædagogen 1/2014

Mitchell Dean & Kaspar Villadsen / Statsforbi og civilsamfund - Foucault og hans arvingers blik på staten, Nyt fra Samfundsvidenskaberne, 2012
Læs interviewet "De statsfobiske venstrefløjsakademikere" hvor Kaspar Villadsen fortæller om bogen.

Justine Grønbæk Pors / Evaluering indefra - Politisk ledelse af folkeskolens evalueringskultur Nyt fra Samfundsvidenskaberne, 2009. Se en kort video om bogen her.

 

Fyraftensseminarer

Skolen, Massen og Fællesskabet. Afholdt den 9. april 2014.
Oplæg af Hanne Knudsen fra DPU, Aarhus Universitet. Se power point fra seminaret her.

Frivillighedens logik. Afholdt den 5. februar 2014
Oplæg af Anders La Cour (CBS). Se powerpoint fra seminaret her.

Hyperansvar - Når personligt ansvar gøres til genstand for styring. Afholdt den 4. december 2013
Oplæg af: Niels Åkerstrøm Andersen (CBS) og Hanne Knudsen (DPU). Se power point fra seminaret her.

Sidst opdateret: Alumni // 11/07/2023