Centre for Corporate Social Responsibility (cbsCSR)

cbsCSR in the press

 

Please note that most press statements are in Danish only

 
 
2017
CSR uomgængeligt og nyttigt redskab
Virksomheders samfundsansvar, CSR, kan på overfladen se ud som merarbejde – en papirtiger, uden effekt. Men siden FN og OECD har udarbejdet nye anbefalinger, er selv mange små danske virksomheder i fuld gang med at omstille sig, og det kan ofte aflæses positivt på bundlinjen. Karin Buhmann fra cbsCSR udtaler i den forbindelse, at "virksomhederne begår en fejl, hvis de ser CSR som et nødvendigt onde. I stedet bør de bruge det som offensive redskaber til at øge markedsandelene eller undgå dyre fejl. Det er vores erfaring, at virksomheder, der gør det, får meget bedre styr på deres processer helt ud i sidste leverandørled. Dermed bliver de ikke kun bedre til at tjene penge. De får også et værn mod den dårlige omtale, der kan følge af ikke at have styr på sit samfundsmæssige ansvar". 
Flensborg Avis, 9. januar, Niels Ole Krogh
2016
Danske Spil er en statslig kilde til ludomani
Den danske spilbranche blev liberaliseret i 2012, hvilket har medført udfordringer for Danske Spil. Den danske model er dog næppe værre og formentlig bedre, end hvad man ser mange andre steder i Europa. Ikke desto mindre kan der stilles spørgsmålstegn ved  den måde, spil markedsføres på i Danmark, er forsvarlig, og om ikke liberaliseringen har gjort, at den sociale ansvarlighed nærmest er blevet konkurreret ud af Danske Spil og ud af markedet i det hele taget. Ludomani er forbundet med kriminalitet, gæld, splittede familier og selvmordsforsøg, og med tanke på, at der kan peges på en række markedsføringspraksisser, som er på kant med dansk lovgivning, er der grund til at kalde på handling.
Politiken, 22. maj, Steen Vallentin og Rasmus Troels Pedersen

Sydafrika - Hård kritik af stort vinfirma
Robertson Winery bliver i den danske dokumentar 'Bitre Druer - slaveri i vinmarken' anklaget for, at virkeligheden på vinplantagerne ikke er meget anderledes end under apartheid. Steen Vallentin fra cbsCSR udtaler som reaktion på dokumentaren, at "det vi ser er nærmest feudallignende tilstand, hvor nogle hvide hærmænd behandler deres sorte arbejdere efter forgodtbefindende. Det betaler langt under, langt under mindstelønnen, de tilbyder elendige og ofte farlige arbejdsvilkår".
TV Avisen med Sporten, 19. oktober kl. 18.30

Storaktionærer i Mærsk kræver indgreb i skrotsag
Mærsks storaktionærer, inklusiv ATP, der er den størst aktionær uden for Mærsk familien, kræver forklaring og handling fra Mærsk, i forhold til at selskabet skal rette op på, at deres skibe bliver ophugget under meget kritisable forhold i Indien og Bangladesh. Karin Buhmann fra cbsCSR udtaler i den forbindelse, at "det er klart, at den situation som Mærsk er havnet i lige nu, den er ikke særlig heldig for deres CSR profil, men det er klart, der er jo også noget virkelighed i det her, man kan have nok så mange regler, men regler bliver ofte overtrådt af økonomiske årsager. Der er en stor læring, men også en stor udfordring for virksomheder i at sikre, [...] at det rent faktisk bliver overholdt hele tiden. Jeg synes, at for en virksomhed, der får et problem som det her, at indrømme at den har problemet og så sige, nu vil vi prøve at bestræbe os på at bliver bedre, det synes jeg, tyder på en virksomhed, der faktisk tager problemet alvorligt"
TV2.dk, 20. oktober

2015

Danmark eksporterer flere bukser og kjoler end svinekød
I de første tre kvartaler af 2015 steg eksporten med 7 procent, så der i alt blev solgt for 23,8 milliarder kroner bukser, kjoler, bluser og sko med danske varemærker på. Til sammenligning blev der solgt for 17,9 milliarder kroner svin. Spørgsmålet er imidlertid om tøj- eller svineproduktion forurener mest. Esben Rahbek Gjerdrum Pedersen fra cbsCSR mener, at det kommer fuldstændig an på, om man ser på forurening i en dansk eller international kontekst. Ser man på tøjbrancherne globalt, så er den ansvarlig for massiv forurening og store miljøproblemer i stort set alle led. Det er dog svært at svare på spørgsmålet om forurening, da det vil kræve en komplet livscyklusanalyse.
Politiken, 3. februar, Dorrit Saietz

Pensionspenge til militærudstyr i Mozambique
Der sås tvivl om kvaliteten af danske pensionsselskabers screeningsmetoder, ikke mindst når de investerer pensionspenge i mere eller mindre korrupte afrikanske regimer.Grunden til dette er, at danske pensionskasser har investeret i virksomheden Ematum, der blev stiftet som en virksomhed inden for tunfiskeri. Det viser sig imidlertid at store mængder, af den investerede kapital er blevet brugt på militært udstyr frem for udstyr til fiskeri. Det undrer lektor Steen Vallentin fra cbsCSR at screeningsprocesserne ikke har været tilstrækkelige. “Hvis en tvivlsom investering som denne her ikke kan få nogle lamper til at lyse hos pensionsselskaberne, kan det give anledning til at spørge, om deres interne screeningsproces er finmasket nok, og om de gør tilstrækkelig grundig brug af deres etiske retningslinjer,” siger Steen Vallentin. 
Økonomisk Ugebrev, 6. december, Lise Møller Schilder og Troels Hein Bünger

Søvn er det nye sort
Det er påvist, at en tilstrækkelig mængde søvn giver en øget produktivitet på arbejdet. Derfor er nogle arbejdspladser begynd at tilbyde deres ansatte rådgivning om søvn, men det er overhovedet i orden at virksomheder blander sig i noget, der foregår uden for arbejdspladsen? 
Esben Rahbek Gjerdrum Pedersen fra cbsCSR mener, at det kan være en god ting, hvis indblandingen sker i dialog mellem medarbejderne og lederen. Er der derimod tale om tvang, så er det problematisk. 
Erhvervsmagasinet CSR, 2. decemberEva Harpøth Skjoldborg

Wir brauchen einen Schubs
In the German Council for Sustainable Development consulting the German Chancellery, Lucia Reisch has been responsible for the topic of 'Sustainable Consumption' during the last couple of years. In her interview, she shares some ideas on how it is possible to make markets more sustainable, how to implement green value chains, and what this will mean for the individual consumer. The interview with DER SPIEGEL took place in the Prinzessinnengärten, a collective urban gardening project in Berlin Kreuzberg.
DER SPIEGEL, oktober 2015, Eva-Maria Schnurr and Susanne Weingarten

Når CSR piller ved privaten
Virksomheder er i stigende grad på udkig efter de bedste kandidater fra landets universiteter. Derfor bliver der taget nye metoder i brug for at tiltrække de rette medarbejdere. Flere virksomheder er gennem deres CSR-aktiviteter begyndt at tilbyde sundhedsfremmende initiativer til deres medarbejdere, som ikke blot inkluderer sund mad og motion på arbejdspladsen. De nye initiativer er nemlig tilbud, medarbejderne kan gøre brug af i privaten. Esben Rahbek Gjerdrum Pedersen fra cbsCSR påpeger dog, at disse tilbud kan være problematiske, da det kan være svært at skelne mellem et tilbud og en forventning fra virksomheden. Andreas Rasche fra cbsCSR mener dog ikke, at folk vil føle sig presset, så længe virksomheden ikke direkte sanktionerer en bestemt opførsel.
Jyllandsposten, 18. oktober, Jesper Bruun

Volkswagen skandalen
Volkswagens skandale kan påvirke virksomhedens troværdighed mange år frem. Professor Mette Morsing fra cbsCSR udtaler sig til P1 Morgen, at Volkswagens især vil miste tillid i samfundet, da der er tage om en strategisk løgn. For at Volkswagen skal kunne genoprette virksomhedens troværdighed er det nødvendigt, at der sker store organisatoriske forandringer, så skylden kan placeres.
P1 Morgen, 23. september

Vi har et ansvar for, at verden også er der i morgen til vores børnebørn
Teknologiske landvindinger har revolutioneret alt fra sygdomsbehandling til sociale medier. Men der følger også nogle skræmmende perspektiver og etiske dilemmaer med, mener tidligere chef for Novo Nordisk, Mads Øvlisen.
Kristeligt Dagblad, 14. august, Benjamin Krasnik

Loppemarkeder er de nye butikker
"Forbrugerne har efterhånden vænnet sig til, at loppemarkeder er en af mulighederne. Man kan lige så godt tage sådan et sted hen og finde det, man mangler. Loppemarkeder har bidt sig fast som en shoppeform", vurderer forsker i genbrugshandel Frederik Larsen fra CBS. Selvom loppemarkeder oplevede den største vækst under finanskrisen, så handler mange forbrugere stadig på loppemarkeder, selvom de igen har råd til købe deres varer andre steder. En af grundene til dette skal findes i, at loppemarkeder er blevet mere tilgængelige, og derfor er det næsten lige så let at finde sit nye tøj her som i traditionelle butikker.
Politiken, 12. juli, Line Felholt 

Kultursøndag på P1 med fokus på Roskilde Festival 
Hvilke muligheder ligger der i de vandressourcer, der går til spilde, når folk har været i bad? Hvilke barrierer har folk for genbrugsvand? Dette er nogle af de spørgsmål, som forskningsprojektet 'Fra Rio til Roskilde' forsøger at besvare, og som Per Østergaard Jacobsen fra projektet snakkede om i Kultursøndag på P1. 
Kultursøndag på P1, 5. juli

Roskildegæster skal i genbrugsbad
Barriererne for grøn omstilling og genanvendelse af vand i Danmark findes i vores hoveder. Derfor vil Grundfos Fonden og CBS undersøge, hvad der kan få festivalgæster til at bade i renset genbrugsbadevand. Erfaringerne kan bruges, hvis flere skal lære nye vaner.
DI.dk, 1.juli, Karen Witt Olsen

CBS forsker til gavn for Roskilde og verden
Forskningssamarbejdet, Rio til Roskilde, skal tilvejebringe mere viden til gavn for festivalen og den globale kamp for bæredygtighed. Roskilde Festival vil skabe forandring både for at blive en bedre musikfestival og for at gøre verden bedre, og det er samarbejdet med CBS et vigtigt instrument til.
CBSobserver.dk, 1. juli, Jørn Albertus

Roskilde rocker den grønne omstilling
Roskilde Festival er grønnere end nogen sinde og har indgået et ambitiøst partnerskab med forskere fra CBS, der kan give genlyd i den globale klimakamp. Forskningsprojektet, der bærer titlen Fra Rio til Roskilde, skal afkode, hvad der kan få forbrugere til at træffe bæredygtige valg. Og det er ifølge professor Esben Rahbek Gjerdrum Pedersen (cbsCSR) en helt nødvendig, men overset betingelse for grøn omstilling. ”Det hjælper ikke, at man er i stand til at udvikle bæredygtige løsninger, hvis der ikke er nogen, som frivilligt gider at bruge dem,” siger Esben Rahbek Gjerdrum Pedersen.
Mandag Morgen, 29. juni, Bjarke Wiegand

Byråds-boykot: Ryanair i bad standing hos flere kommuner
Flere og flere byråd vælger at gå uden om Ryanair, når der skal købes flybilletter til kommunens ansatte og politikere. Indtil videre holder 21 af landets 98 kommuner sig væk fra det udskældte discount-selskab, viser en ny opgørelse. Steen Vallentin mener, at et boycott bringer "kommunerne ud i et minefelt, for hvor går grænsen? Der er jo mange virksomheder, som har problemer af den ene eller anden art, og hvad skal man så gøre over for dem?".
Avisen.dk, 28. juni, Iver Houmark Andersen,

Festivalgæster skal bade i genbrugt badevand
Gæsterne på årets Roskilde Festival får som noget nyt mulighed for at teste genanvendt badevand som mulig badeløsning. Prjektetet, der er et samarbejde mellem cbsCSR, Roskilde Festival og Grundfos, går ud på at det brugte badevand opsamles og renses for derefter at blive blandet med nyt grundvand. Ifølge Esben Rahbek Gjerdrum Pederse (cbsCSR) er projektet interessant, da "vi vil gerne rykke ved folks holdninger til genbrug. Vandet er rigeligt rent til at bade i, og det er i hvert tilfælde renere end det vand, gæsterne bader i i badesøen. Spørgsmålet er, hvad gæsterne synes om det. Har genanvendt badevand et potentiale i vores samfund?".
Sn.dk, 25. juni, Lars Kimer

Made in Bangladesh: V og DF bruger tvivlsomme t-shirts
Organisationen Clean Clothes Campaign kritiserer Venstre og Dansk Folkeparti for at bruge tvivlsomme t-shirts under valgkampen. Dette skyldes at partierne t-shirts er fremstillet i Bangladesh. Steen Vallentin udtaler i den forbindelse, at "der er grund til at forvente forskelle, når det kommer til politiske partier. I forhold til Venstre forventer man, at vækst og konkurrenceevne kommer før CSR. Ikke fordi CSR ikke kan være fint nok for partier i blå blok, men fordi andre ting simpelthen vejer tungere, når der skal prioriteres"
Avisen.dk, 17. juni, Rikke Dyrberg 

DRadio Wissen  - Zeitpolitik als Nachhaltigkeitspolitik (Time policy for sustainability) by Professor Lucia Reisch
A recent presentation by Professor Lucia Reisch has been published on the website of the German radio station Deutschlandradio under the program DRadio Wissen. The presented talk “Zeitpolitik als Nachhaltigkeitspolitik: Innovative Elemente und mögliche Anwendungen” / “Time policy as a form of sustainability policy: innovative elements and potential applications” was held by Professor Reisch on 18 December 2014 in the course of an invitation by the Akademie der Wissenschaften (German Academy of Sciences) in Hamburg, Germany.
Her contribution was part of the Akademievorlesung 2014/2015 “Auf dem Weg in eine zeitachtsame Gesellschaft? Gelebte Zeit und gezählte Zeit” / “On our way to a time mindful society? Lived time or counted time?”. The talk dealt with the role of temporal elements for a transformation towards a culture of sustainability, particularly the role of time in processes of change towards more sustainable lifestyles. 
Deutschlandradio, March 22


Do Business Schools Make People Less Ethical?
A group gathered in the Pacific Club in Honolulu recently for a conversation with Kai Hockerts (cbsCSR) to examine what progress we have made as a society in the area of corporate social responsibility. There have been successes and failures as the gap between the super-rich and those who can barely meet essential needs grows ever wider. Kai Hockerts asked the question more administrators and academics should be asking: "Do business schools make people less ethical both because of what we teach and how we teach it?" He described social entrepreneurship as the "creation of disequilibrium," when innovators blaze new paths, and instead of hoarding their knowledge, share it so that the benefits of their innovations will be imitated, resulting in a better life for far more people. 
Huffington Post, March 11, Dawn Morais

Umage partnere forlover sig for den gode sag
Virksomheder indgår i stigende grad partnerskaber med NGO'er, og en del af forklaring på dette mener Janni Thusgaard Pedersen, centerleder for CBS Center for CSR, skyldes at "virksomhederne er blevet mødt af stigende krav om at vise socialt og samfundsmæssigt ansvar både fra myndighederne og forbrugerne. CSR er kommet højt på dagsordenen, og samarbejde med de frivillige organisationer er en oplagt mulighed".
Jyllands-Posten, 11. marts, Jens Erik Rasmussen

Danske Spil opgiver etiske tiltag
Danske Spil har fjernet den årlige tabsgrænse på 200.000kr, hvilket møder kritik fra Ole Thyssen, professor i virksomhedsetik ved CBS, der påpeger at det er hyklerisk af Danske Spil at påråbe sig at leve op til at være førende i at sikre ansvarligt spil, samtidigt med at de foretager handlinger som at fjerne tabsgrænsen. Steen Vallentin, lektor ved CBS og og medlem af Det Etiske Råd udtaler om sagen at det tegner et billede af, at der ikke længere er så stor forskel på det 80 procent statsejede Danske Spil og alle de andre spillevirksomheder.
Politiken, 24. januar, Marin Borre, Jeppe Laursen Brock
 

2014
Professor Lucia Reisch joined the Advisory Council for Consumer Affairs
The Advisory Council of Consumer Affairs is independent, but is being set up by the German Federal Ministry of Justice and Consumer Protection. The council will provide important basis for the shaping of consumer policy and the role of the members will be to advise the Federal Ministry of Justice and Consumer Protection. Professor Lucia Reisch join the council as a member and was elected as chairwoman.
Stuttgarter Zeitung, November 8, Bärbel Krauß

Industrien smed slipset i Roskilde
Forskere fra CBS havde torsdag under Roskilde Festival fornøjelsen af at byde direktør for Dansk Industri Karsten Dybvad og hans tyske kollega Markus Kerber, som er chef for Bundesverbandes der Deutschen Industries 10.000 medlemsvirksomheder, på en særligt tilrettelagt rundtur med fokus på innovative løsninger på affald, indkvartering, fødevareforsyning og de utallige andre logistiske udfordringer, som festivalen byder på. Rundturen var en del af samarbejdet "Fra Rio til Roskilde" mellem CBS og Roskilde Festival. 
Politiken, 5. juli, Dorrit Saietz

Bæredygtig mode-workshop på Roskilde Festival
Brancheorganisationer, politikere og andre interesserede i CSR i modebranchen blev i år inviteret til Roskilde Festival for at deltage i en workshop med fokus på bæredygtighedsudfordringerne og -potentialerne inden for beklædning og tekstil på baggrund af den nyeste forskning inden for området og konkrete, praktiske eksempler. Workshoppen var et led i samarbejdet "Fra Rio til Roskilde" mellem CBS og Roskilde Festival.
Fashion Forum, 4. juli, Pernille Louise Rosenkilde

Eurovision-ledelse ansætter deres egne børn
Tre ud af fire i Wonderful Copenhagens ledelse, der stod bag Eurovision, har ansat familiemedlemmer. Steen Vallentin, lektor på Institut for Ledelse, Politik og Filosofi på CBS, finder det problematisk.
MetroXpress, 3. juli, Anders Borup Sørensen, Jeppe Findalen, Lars Fogt 

Med forskerbriller og hvid flip på Roskilde
Roskilde Festival tiltrækker i stigende grad forskere og virksomheder, der bruger "smatten" som levende laboratorium for at finde bæredygtige løsninger på samfundets udfordringer. Ifølge Per Østergaard Jacobsen, der er videnskabelig assistent ved Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi på CBS og en del af teamet bag "Fra Rio til Roskilde," sætter Roskilde Festival de oplagte rammer for kontrollerede forsøg, der skal løse udfordringer med affaldshåndtering, fødevarer og husning af mange mennesker. Gennem festivalen er "det muligt at indbygge og afprøve bæredygtige løsninger fra start. Og løsninger, der ikke fungerer, kan nemt tilpasses eller skrottes i forhold til opbygningen af næste års festivalby", siger Per Østergaard Jacobsen. Gennem initiativet "Fra Rio til Roskilde" bliver der i løbet af festivalen afprøvet konkrete løsninger og afholdt seminarer med fokus på bæredygtighed.
Mandag Morgen, 30. juni, Bjarke Wiegand

Roskilde Festival vil være renere
Når omkring 120.000 mennesker indtager Roskilde Festival og skaber Danmarks fjerde største by, bliver der genereret store mængder affald. Arrangørerne bag festivalen har i flere år forsøgt at komme dette problem til livs og blev gennem sidste års "Fra Rio til Roskilde" samarbejde opmærksomme på, at festivalsgæsterne rent faktisk gerne vil rydde op, men at de finder det svært, hvilket blandt andet skyldes manglende affaldssække. For at komme problemet til livs vil der på dette års festival være en såkaldt "clean hour" hver formiddag , hvor der indsamles affald, og gæsterne opfordres til at deltage.
Ritzau, 27. juni, Niels Nørgaard

Can a child's well-being be affected by too many hours in front of a screen?

Kids' Screen Time May Affect Their Well-Being
Can too many hours in front of a screen have an effect on a child’s well-being? The research “Early Childhood Electronic Media Use as a Predictor of Poorer Well-being” by Hinkley et al. including Professor Lucia Reisch from CBS Centre for Corporate Social Responsibility (cbsCSR) tries to answer this question. The research has recently been featured in The Huffington Post and Fox News, respectively. The articles tries through different researches to discuss if there is a connection between how many hours a child spent watching TV or playing electronic games and a child's well-being. 
The Huffington Post, March 18, Rachael Rettner
Fox News, March 18, Rachael Rettner

Screen time tied to poor wellbeing among kids
The article states that there is a relationship between hours spent in front of a screen and a child’s risk of emotional and family problems. This argument is based on the research “Early Childhood Electronic Media Use as a Predictor of Poorer Well-being” by Hinkley et al. including Professor Lucia Reisch from CBS Centre for Corporate Social Responsibility (cbsCSR). The article sums the main findings of the research but do at the same time makes it clear that a bit more research is needed in the area to cover some of the main questions that still needs to be covered. 
Reuters, March 19, Andrew M. Seaman ANDREW M. SEAMAN

TV, computer time tied to heavier, less happy kids
The research “Early Childhood Electronic Media Use as a Predictor of Poorer Well-being” by Hinkley et al. including Professor Lucia Reisch from CBS Centre for Corporate Social Responsibility (cbsCSR) has recently been featured in an article from CBS News. The article focuses on discussing the relationship between too many hours in front of screens and a child's obesity and well-being. To secure more research in the area the article suggest some fields that are relevant for further research. 
CBS News, March 18, Randy Dotinga 

Connecting the Dots with Media and Well-Being
Can watching TV affect a child’s well-being to a larger extent than playing video games or computer? The research “Early Childhood Electronic Media Use as a Predictor of Poorer Well-being” by Hinkley et al. including Professor Lucia Reisch from CBS Centre for Corporate Social Responsibility (cbsCSR) showed that there was a stronger link between watching TV and poor well-being. The research has recently been featured in an article on DailyRx.
DailyRx, March 17, Tara Haelle

TV, computer, video game use 'linked to poorer child well-being
The research “Early Childhood Electronic Media Use as a Predictor of Poorer Well-being” by Hinkley et al. including Professor Lucia Reisch from CBS Centre for Corporate Social Responsibility (cbsCSR) has been a part of an article published by Medical News Today. The main findings of the research are presented and it is clear that there is a connection between hours spent in front of a screen and the well-being of a child even though a bit more research has to be done in the area.
Medical News Today, March 18, Honor Whiteman 

Book chapter featured by the Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ)
A book chapter by Dennis Schoeneborn, Associate Professor at the CBS Centre for Corporate Social Responsibility (cbsCSR), has recently been featured by the Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ), one of the biggest daily newspapers in Germany. Drawing on Dennis Schoeneborn’s book chapter, the FAZ article discusses the innovative potential of the theoretical idea that organizations do not consist of its members but instead come into being through communication processes among its members and with further stakeholders. The article highlights that this theoretical perspective can be fruitful in paving the way towards a holistic, communication-centered approach to the governance and management of corporations (i.e. beyond compartmentalizing communication, for instance, in form of a PR department).
Frankfurter Allgemeine Zeitung, February 11, 2014, Jochen Zenthöfer

CSR er ikke et fast ledelseskoncept
CSR er hverken et quick fix til et godt omdømme eller lidt filantropi på sidelinjen, siger CSR-ekspert. Definitionen på CSR er bred og får ofte skyld for at gøre begrebet flyvsk og svært af arbejde med i praksis, men ifølge Andreas Rasche, professor i Business in Society på CBS, er bredden i CSR-begrebet netop dets styrke. Han mener, at det er afgørende, at ledere erkender, at arbejdet med CSR altid vil være kontekstuelt. Det vil med andre ord altid afhænge af organisationen, branchen, regionen etc., og der findes derfor ingen fast formel eller korrekt måde at gribe det sociale ansvar an på.
Djøfbladet, nr. 1, 17. januar 2014, Annemette Schultz Jørgensen

Rock Festival
A new partnership, From Rio to Roskilde, between Roskilde Festival, Copenhagen Business School, and Dansk Industri has been established with one goal in mind

– to limit the waste at Roskilde Festival.

Every year, Roskilde Festival builds a city with water supply and restaurants in the middle of nowhere. When the festival is over, 93 percent of the waste ends at the incineration plant. This is a unique opportunity to create and develop new initiatives and ideas to reduce the waste of food and garbage.
Politiken, 25. Januar 2014
 

2013
Roskilde Festival vil være mere bæredygtig
Roskilde Festival vil være mere bæredygtig. Derfor samarbejder festivalen med CBS (Handelshøjskolen i København). Affald og madspild i år skal granskes, ligesom festivalen tester nye typer af boliger til slumkvarterer eller flygtningelejre. Projektet indleder et samarbejde, så forskernes analyser fra årets festival fører til bedre idéer og nye eksperimenter. I år undersøger forskere affald som ressource, madproduktion og madspild og midlertidige boliger. Roskilde eksperimenterer i campingområdet DreamCity med alternative boformer. Centerchef Esben Rahbek Gjerdrum Pedersen fra Center for Social Responsibility på CBS siger, at et forskerteam vil skanne DreamCity for inspiration og med festivalgæsterne teste tre bud på, hvor godt boligerne fungerer, deres udgifter og bæredygtighed.
Politiken 1.juli 2013

Maja Rosenstock vinder prestigefuld pris
Ph.d.-afhandling, der tager afsæt i Coop, og som handler om det svære CSR-arbejde, har netop vundet en af de otte priser i den prestigefulde Ph.d. Cup 2013. Maja Rosenstock, Copenhagen Business School, er netop blevet prisbelønnet i Ph.d. Cup 2013, som dagbladet Information, Danske Universiteter, DR og Lundbeckfonden står bag. Der bliver i alt uddelt otte priser, og det er formidlingen af ph.d.-projekterne, der bliver vurderet. Alle otte har vist, at de er gode til at forklare om deres forskning og, hvorfor den er relevant for andre og for samfundet. Maja Rosenstock har skrevet projektet 'Virksomhedernes samfundsansvar - hvor svært kan det være?' om Coop. Hun siger til DR's hjemmeside: "Dét, der har overrasket mig mest, er hvor svært det egentlig er at være en 'helt igennem ansvarlig virksomhed'. Herunder at have styr på hele produktionen."
Erhversmagasinet CSR, 15.april 2013, Ulla Bechsgaard

DSB's marketingbudget er mere end halveret
I bedste fald bliver det slutningen på en af de seneste års største skandalesager i DSB. ... Dårlige vilkår lige nu. På CBS er Lars Thøger Christensen fra Institut for Kommunikation og Ledelse af en lidt anden holdning: "Vilkårene for kommunikation er dårlige for DSB lige nu. På grund af Waterfront-sagen anses al brug af rådgivere eksempelvis nærmest for suspekt, selvom det i en vis udstrækning er en uretfærdig indstilling."
Børsen, 13. marts 2013, Ayoe Maria Jurhagen

Kundefokus er vejen ud af krisen
Kundefokus og fleksibilitet vil være de mest afgørende faktorer til at sikre virksomhedens konkurrenceevne i fremtiden. Det viser en undersøgelse blandt knap 1.000 af landets top- og mellemledere foretaget af Epinion for CBS . ... I det elektroniske tidsskrift Ledelse i Dag påpeger professor ved CBS Esben Gjerdrum Pedersen, at undersøgelsens resultater har betydning for ledelsespraksissen, idet de politiske prioriteringer og ekspertsynspunkter ikke nødvendigvis stemmer overens med virksomhedernes egen oplevelse af styrker og svagheder. ... En anden fortolkning er dog, at de mange anbefalinger måske ikke altid er funderet i virksomhedernes faktiske virkelighed.
Lederne.dk (Ledernes Hovedorganisation), 6. marts 2013

Socialt ansvar er ikke en trend
At virksomheder som Senmatic, der står på mål for sine omgivelser, i stigende grad satser på at påtage sig et socialt ansvar, er langtfra et kortvarigt modefænomen. Det slår professor ved Centre for Corporate Social Responsibility på CBS , Mette Morsing, fast. ... Mette Morsing fremhæver som eksempel den danske opfindelse LifeStraw, der er udviklet af en dansk ingeniør. Opfindelsen består af et smart sugerør, der kan filtrere 99,9 procent af bakterier og parasitter fra forurenet vand.
Fyens Stiftstidende, 20. februar 2013, Magnus Ørum Harkjær maha@fyens.dk

Varme CSR-tendenser i 2013
Compliance, skat & csr, ordentlige arbejdsforhold på danske virksomheders fabrikker i udlandet og grøn økonomi i transportsektoren bliver nogle af de varme CSR-emner her i 2013, vurderer en række eksperter, som Erhvervsmagasinet CSR har talt med. ... Læs også: CSR skal bevise sin værdi for forretningen. Peter Neergaard, CSR-ekspert, CBS Centre for Corporate Social Responsibility, skat og CSR bliver et tema, der får mere vægt i 2013. ... Esben Rahbæk, CSR-ekspert, CBS Centre for Corporate Social Responsibility. På det seneste har vi set flere sager om tekstilvirksomheder som H&M og Bestseller, der benytter fabrikker i Cambodja og Bangladesh, hvor de ansatte får en løn, de reelt ikke kan leve for. ... Skat & CSR vil blive diskuteret, mener Peter Neergaard, CSR-ekspert på CBS .. "Den grønne bil har førsteprioritet i rigtig mange virksomheder - efter økonomien".
CSR.dk, 19. februar 2013

Giver naturalier til velgørenhed
Blandt bidragyderne ved Danmarks Indsamling 2013 var den århusianske Lasertryk. dk. ... Det er vi naturligvis ikke blinde overfor, og vi håber da, at initiativet giver goodwill. Samtidig er det en måde at tage vores del af ansvaret på," siger Mette Erbert. Flere skræddersyede projekter. Stadig flere virksomheder skræddersyr CSRprofilen med udgangspunkt i deres unikke forudsætninger og muligheder, forklarer Esben Rabbek Pedersen, der er leder af Center for Corporate Social Responsibility på CBS.
Børsen, 17. februar 2013

Virksomheder jagter de nemme CSR-point
G i' en hånd til Afrika -eller lokalsamfundet. ... Det viser en kortlægning af de største danske virksomheders CSR-rapportering, som er gennemført af Cabi, der er en selvejende institution under Beskæftigelsesministeriet, i samarbejde med CBS (Copenhagen Business School ) og Erhvervsstyrelsen. ... Coop bidrog med 2,1 mio. kr. og Mærsk med 2 mio. kr, mens Novo Nordisk og Jysk hver gav en mio. kr. Esben Rahbek Pedersen er leder af Center for Corporate Social Responsibility på CBS og mener ikke, at man skal rynke på næsen af kommercialiseringen af CSR. ... " Vi er bevidste om, at ikke alle kan betale det, juridisk bistand koster.
Børsen, 17. februar 2013, Pia Lykke

CSR: På vej ud i etisk gråzone?
CSR fylder stadig mere i firmaers kommercielle kommunikation, og i takt med at området modnes, giver virksomheder færre penge væk og donerer i stedet ydelser, der ligger i naturlig forlængelse af kerneforretningen. ... Esben Rahbek Pedersen, som er leder af Center for Corporate Social Responsibility på Copenhagen Business School , CBS , oplever, at danske virksomheder i stigende grad inddrager deres kernekompetencer i CSR-indsatsen. ... Inspirationen fandt vi i et eksisterende koncept, vores såkaldte "Logoklub", hvor alle kan få rabat ved at sætte et LaserTryk.dk-logo på deres tryksager. ... Lidt af en gråzone? CSR-ekspert Esben Rahbek Pedersen fra CBS vurderer, at virksomhedernes øgede fokus på bidrag i form af varer og tjenesteydelser ikke alene hænger sammen med ønsket om at gøre en større forskel for de samme penge, men naturligvis også skyldes et øget behov for at kunne relatere velgørenheden til kerneforretningen i en tid præget af lavkonjunktur og besparelser.
Markedsføring Online, 12. februar 2013

En god gerning kan ende i etisk gråzone
Når Kræftens Bekæmpelse senere på året afholder organisationens årlige »Stafet For Livet«, en holdaktivitet landet over, der sætter fokus på kræftsagen, stiller virksomheder i stigende grad varer og tjenesteydelser til rådighed for arrangementet. ... Også Ph.d. Esben Rahbek Pedersen, som er leder af Center for Corporate Social Responsibility på Copenhagen Business School , CBS , oplever, at danske virksomheder i stigende grad inddrager deres kernekompetencer i CSR-indsatsen. ... Inspirationen fandt vi i et eksisterende koncept, vores såkaldte »Logoklub«, hvor alle kan få rabat ved at sætte et LaserTryk. dk-logo på deres tryksager. ... Nogle initiativer bevæger sig ud i en gråzone, hvor den etiske dimension udhules, Esben Rahbek Pedersen, leder af Center for Corporate Social Responsibility på CBS.
Berlingske, 12. februar 2013

Kan man tjene penge på at redde verden?
Flere danske virksomheder end nogensinde før forsøger at dirke låsen op til nye markeder i udviklingslandene. ... Succesfulde mikrolån. Ifølge CSR-ekspert Esben Rahbek Pedersen fra Copenhagen Business School findes der i dag flere virksomheder på den mission, end der har gjort før. ... Tag mikrokreditterne som eksempel. De blev lanceret i Bangladesh for tre årtier siden af Grameen Bank for at gøre fattige familier ude i verden i stand til at låne penge til småprojekter, mens banken i den anden ende tjener penge på de små lån.
Jyllands-Posten, 10. februar 2013, Steffen Stubager

Hård konkurrence venter dansk cleantech
De danske cleantechvirksomheder klarer sig strålende på det internationale cleantechmarked. ... Ifølge Kai Hockerts, forsker ved CBS , er Kina et af de lande, de danske virksomheder kan vente at få kamp til stregen af. ... Men ifølge Marianna Lubanski behøver det ikke nødvendigvis at slå os ud. »Vi skal også huske, at vi ér et lille land, og vi vil aldrig kunne konkurrere med Kina i absolutte tal, fordi det er så stor en nation og har så stort et internt marked.
Berlingske, 6. februar 2013, Karoline Spenner Kjeldberg

HVILKE TENDENSER KOMMER TIL AT PRÆGE CSR-OMRÅDET I 2013?
Sune Skadegaard Thorsen, CEO, Global CSR. Det helt store emne er i mine øjne, at compliance, med UN Guiding Principles, er blevet en del af CSR. ... Peter Neergaard, CSR-ekspert, CBS Centre for Corporate Social Responsibility Skat og CSR bliver et tema, der får mere vægt i 2013. ... Esben Rahbæk, CSR-ekspert, CBS Centre for Corporate Social Responsibility. På det seneste har vi set flere sager om tekstilvirksomheder som H&M og Bestseller, der benytter fabrikker i Cambodja og Bangladesh, hvor de ansatte får en løn, de reelt ikke kan leve for. ... En anden tendens kunne være spørgsmålet om, hvorvidt skat skal inkluderes i CSR.
CSR, 22. januar 2013

CSR handler om at undgå de rådne historier
Corporate Social Responsibility. ... Han er lektor på Copenhagen Business School , Centre for Corporate Social Responsibility. ... Indtil videre er der ikke nogen forskere, som har undersøgt, om danske virksomheder reelt overholder, hvad de lover i forhold til deres CSR-aktiviteter, siger Peter Lund-Thomsen. Svært at kontrollere underleverandører. Der er altså ingen systematisk kontrol. Og det er ikke alting, som er lige nemt at kontrollere. Ét er, hvis en virksomhed etablerer sin egen fabrik i udlandet. Så kan de i hvert fald selv kontrollere, hvad der foregår, og hvilke arbejdsforhold de ansatte skal arbejde under.
HK Privatbladet, 18. januar 2013, Jesper Pedersen

Nethandel skaber shopaholics
Det er nemt, det er hurtigt, og det er fristende. ... Undersøgelsen er gennemført af to forskere ved Copenhagen Business School , adjunkt Wencke Gwozdz og professor Lucia Reisch. ... Jo mindre selvdisciplin, man er i besiddelse af, jo større er risikoen for, at man også er købeafhængig. Det er måske ikke så overraskende, men det er første gang, at undersøgelsen er blevet lavet blandt danske forbrugere, siger Wencke Gwozdz.
Dansk Handelsblad, 11. januar 2013, Henrik Denman hede@dhblad.dk

Forsker: Handelshøjskoler ensretter eleverne
Der er brug for mere samfundsansvarlige ledere med bredere profiler end de endimensionelle kandidater, som skolerne skaber i dag. ... På Handelshøjskolen i København , har man fået øjnene op for kritikken, og efterlyser dialog med erhvervslivet, da forretningsuddannelserne i høj grad er sporet af erhvervslivet. ... Men det bliver en lang proces, og hvordan det skal foregå vil udvikles i samspil mellem erhvervslivet og uddannelsesinstitutionerne," siger Kai Hockerts, lektor ved Afdelingen for Interkulturel Kommunikation og Ledelse på Copenhagen Business School . ... SamfundsansvaretSven junghagen, PhD og Lektor ved Institut for Ledelse, Politik og Filosofi på Copenhagen Business School er enig i det fælles ansvar.
Den offentlige sektor.dk, 08. januar 2013
 
2012

Danske virksomheder handler etisk, når det betaler sig
Forskningscenter konkluderer, at danske virksomheder fokuserer på bundlinje-effekten af deres sociale ansvarForskningscenteret cbsCSR kan efter 10 års forskning konkludere, at danske virksomheder i stigende grad fokuserer på bundlinje-effekten af deres sociale ansvarlighed. ... Esben Rahbek Pedersen, der er centerchef for CBS -forskningscenteret, mener dog stadig, at der er sorte huller i dansk CSR. "Meget bevæger sig i retning af strategisk CSR, hvor firmaer fokuserer på forretningsmæssige fordele ved CSR. Der er også en etisk dimension i begrebet, som det er lidt sværere at pege på bundlinje-effekten af - men man bør ikke undervurdere det etiske aspekt," siger Esben Rahbek Pedersen.
Cabiweb.dk (Center for aktiv beskæftigelsesindsa, 27. december 2012

Bidrag til præsidenten baner vej for dansk milliardeventyr i Afrika
Danske virksomheder kan se frem til svimlende eventyr i Mozambique, som i de seneste tre år er blevet en af verdens største spillere på energimarkedet. ... »Det er helt afgørende for os, at det er 110 procent rent«, siger Thomas Bek, global manageri selskabets olie- og energidivision. »Vi arbejder sammen med store internationale olieselskaber i 27 forskellige lande, hvor der stilles strenge krav om, at det skal foregå ordentligt.«... Kai Hockerts, CBS, lektor og ekspert i virksomhedsetik, ser ikke noget til hinder for, at de danske virksomheder springer på vognen. »Hvis vi virkelig får en situation, hvor korruptionen så at sige er helt gennemsigtig og lovlig, så giver det i det mindste mulighed for, at befolkningen og civilsamfundet kan se, hvad der foregår, og tage stilling til rimeligheden. Det er et fremskridt, der kan føre flere med sig«, siger han.
Politiken, 23. december 2012, Jens Bostrup, Maputo, Mozambique

Danske virksomheder handler etisk, når det betaler sig
Firmaer vil gerne påtage sig socialt ansvar, særligt hvis det også giver bonus på bundlinjen - og det gør det i mange tilfælde. ... Handelshøjskolen i København , CBS , oprettede i 2002 forskningscenteret cbsCSR, som nu fylder rundt og har gjort status på de første 10 år, hvor forskningscenteret også er vokset betragteligt i omfang. Der er dog stadig sorte huller i dansk CSR, mener Esben Rahbek Pedersen, centerchef for CBS-forskningscenteret. ... Siden 2011 har CSR Fonden årligt uddelt priser, hvor man belønner danske firmaer, der har dygtiggjort sig i det seneste år. Firmaet Novozymes vandt en pris for bedste CSR-strategi, og Claus Stig Pedersen, som er hovedansvarlig for bæredygtig udvikling i Novozymes, vandt en personlig pris for at være Danmarks mest banebrydende CSR-ekspert.
Kristeligt Dagblad, 19. december 2012, Inor Dale

Kun få virksomheder koder CSR ind i DNAet
Copenhagen Business School Centre for Corporate Social Responsibility gør status over virksomhedernes udvikling indenfor CSR. ... Fremtidens udfordring bliver at få Corporate Social Responsibility til at være en integreret del af virksomhedens ledelse og drift, vurderer centerchef for Copenhagen Business School Centre for Corporate Social Responsibility (cbs CSR), Esben Rahbek Pedersen. ... Ikke et modefænomen CBS har mærket den voksende interesse for socialt ansvar og tilbyder i dag bachelor, master og MBA fag i emner som sustainability, etik og CSR. Forskningscentret cbsCSR er siden 2002 vokset fra to medarbejdere til det tidobbelte og er aktive på forskningsfronten, som eksperter i pressen og med konferencer om emnet for offentligheden og ofte i samarbejde med virksomheder.
Energy-Supply.dk, 7. december 2012

Forsidehenvisning: Webvagthunde straffer firmaer
Kunders kritik af et firma begrænsede sig førhen til et vredt opkald til kundeservice eller i ekstreme tilfælde et læserbrev. ... Der er tale om en udvikling, som potentielt fremmer den etiske årvågenhed hos både borgere og virksomheder«, siger Anne Vestergaard, adjunkt ved CBS. ... Men her er også en mulighed for virksomheder i at skabe mere omtanke og involvering og skubbe kræfterne i en anden retning«. ... Fejltrin: Tastaturet er den nye pryglestok... McDonald's lærte, at det kan være svært at kontrollere de sociale medier, da de i januar opfordrede Twitterbrugere til at skrive om gode oplevelser med burgerkæden under et promoveret 'hashtag' - hvilket kan oversættes til emneord.
Politiken, 5. december 2012, Jakob Sorgenfri Kjær og Sebastian Goos

STORE FORANDRINGER PÅ DET KINESISKE ARBEJDSMARKED
De danske virksomheder rykker til Kina. ... Så det er farligt for dem, hvis de ikke tager de kritiske signaler alvorligt og arbejder for at hæve levestandarden, siger Peter Lund-Thomsen, der er lektor ved Copenhagen Business School Centre for Corporate Social Responsibility og ekspert i kinesiske forhold. ... Det bliver dog langtfra overholdt. - Det er svært, for der er rigtig mange kinesere, som er villige til at arbejde rigtig mange timer. De er villige til at bytte deres tid til penge i en grad, som vi slet ikke kender i Vesten, siger Ann Herbert. Foruden løn og arbejdstid hæfter hun sig også ved et storstilet pensionsprojekt, som skal sikre alle kinesere pension. ... Men det har været en politisk strategi, at der skal være et minimum til alle i stedet for kun at favorisere nogle enkelte. Et kæmpe marked.. Med de markant forhøjede lønninger er Kina i de senere år blevet interessant på en helt ny måde for de vestlige virksomheder.
HK Privatbladet, 30. november 2012

Danskere giver mindre til genbrug
 Vi er ikke længere så vilde med at give vores brugte tøj til genbrugI stedet sælger vi det på loppemarkeder og på nettet for selv at tjene penge på det. Wencke Gwozdz forsker i forbrugeradfærd på Copenhagen Business School. Hun mener, det skyldes finanskrisen. Kun de færreste sender tøj til genbrug for at hjælpe andre. For flertallet handler det om af komme af med klunset.
Newspaq / Radio Mojn, 29. november 2012, Sisken Laugesen

Krisebevidste danskere giver mindre til genbrug
Genbrugsforretninger melder om problemer med at skaffe tilstrækkeligt med godt tøj. ... Tendensen bekræftes af en undersøgelse fra Copenhagen Business School foretaget i Sverige og i Danmark. ... Adjunkt Wencke Gwozdz fra Copenhagen Business School forsker i forbruger-adfærd og forklarer, at samtidig med at genbrug er blevet moderne, betyder krisen, at mange er blevet bevidste om, at de selv kan tjene penge på brugt tøj. Hun foretog i foråret en undersøgelse blandt 1175 unge svenskere mellem 16 og 30 år.
Politiken.dk, 29. november 2012

Shopaholic, siger du? Mig?! Njarh ...
 Har I den også i blå? ... ... Det viser ny forskning fra CBS , der fastslår, at 24 procent af den gruppe af personer, som ifølge undersøgelsen skal betegnes som købeafhængige, ikke opfatter sig selv som afhængige. ... » Det er typisk partner, familie og venner til en shopaholic, der ser afhængigheden, før en shopaholic selv indser det, « forklarer professor Lucia Reisch fra Institut for Interkulturel Kommunikation og Ledelse ved CBS , der er en af forskerne bag den nye undersøgelse. ... Jo mindre selvdisciplin, man er i besiddelse af, jo større er risikoen for, at man også er shopaholic, konkluderer CBS -undersøgelsen. ... Det er typisk ure, modeltog, værktøj, fotografi apparater og elektronik. Kilde: Dansk Misbrugsbehandling... Test: Er du shopaholic?
metroXpress, 22. november 2012, Marie Tromborg

Danske penge sat i selskaber bag bosættelser
 Pensionskasser og investeringsforeninger har store beløb sat i selskaber, der hjælper Israels bosættelser. ... Derfor kan pensionskasser og investeringsforeninger ikke sidde kritikken overhørig, forklarer Steen Vallentin, lektor på CBS og ekspert i ansvarlige investeringer, til DanWatch. ... Over for DanWatch forklarer investorerne, at deres investeringer lever op til FN's principper for ansvarlige investeringer og at aktiebeholdningerne løbende vurderes ud fra principperne i FN-ordningen Global Compact. ... Men han mener ikke, at frasalg vil rykke noget.
 Ritzaus Bureau, 21. november 2012

14 CSR-vindere kåret
Brancheklip: Samtidig er der offentliggjort en phd-afhandling, der kalder på større ærlighed. ... Det er Maja Rosenstock, der har færdiggjort en erhvervs-phd. fra CBS, der bygger på tre års forskning i etik og samfundsansvar hos Coop. ... "Virksomhederne må sørge for at fortælle, at det her er svært, for ellers får forbrugerne nogle helt urealistiske forventninger til hvad en virksomhed kan styre", siger Maja Rosenstock i Berlingske. I stedet for, at en virksomhed skriver, at de ikke benytter børnearbejde og bagefter bliver taget i, at en af deres underleverandører alligevel bruger børnearbejdere, er det bedre at virksomheden åbent beskriver, at man har oplevet problemer med børnearbejde og at man arbejder på at gøre det bedre, mener Maj Rosenstock.
BureauBiz.dk, 15. november 2012

Vær nu ærlige om problemerne
Glem den flotte facade og fortællingen uden tidsler og torne. ... Intercoop måtte så sige, at de ikke kunne handle med ham og forsøgte så i mellemtiden at finde andre leverandører, men de kunne slet ikke levere den gode kvalitet uden stoffer, som man ikke ønskede i den,« siger hun. »Efter nogen tid vender den første fabriksejer tilbage og har nu skaffet et skøde. Jeg ved ikke, hvordan han har skaffet det, men det er ikke usandsynligt, at han har måttet bestikke de lokale myndigheder for at få det,« siger hun. »Min anbefaling er, at man i sådan en situation ser pragmatisk på sit Code of Conduct og i præcis det her tilfælde siger, at vi gerne vil handle med ham alligevel for ikke at presse ham ud i korruption,« siger hun. Implementeringen af en stribe CSR-initiativer er gået godt for Coop. ... Men Maja Rosenstocks afhandling viser, at koncernen langt fra er lykkedes med at få ansvarlighedstankerne forankret blandt alle medarbejdere. Medarbejdere bør oplyses mere» Man kunne sælge mange flere ansvarlige varer, hvis medarbejderne var bedre informeret og med på ansvarlighedsvognen.
Berlingske, 15. november 2012, Ole Hall

Pensionskassers etiske regelsæt hindrer ikke kampdrone-investeringer
Det er ikke en krigsindsats, danske fonde med almindelige danskere som kunder nødvendigvis gerne vil associeres med. ... Nogle har fravalgt investeringer ( i visse typer virksomheder, red.), mens andre har valgt modellen med at praktisere aktivt ejerskab og prøve at påvirke de virksomheder, de invester i,« forklarer Steen Vallentin, der forsker i virksomheders sociale ansvar ved CBS ' Centre for Social Responsibility og har skrevet bogen Afkastet og Anstændigheden. ... Det betyder også, at deres kunder skal efterleve menneskerettighederne. Hvis det viser sig, at der sker brud på normerne, vil vi naturligvis revidere vores investering i det pågældende selskab.« Den holdning deler Nordea Liv & Pension, der har aktier i virksomhederne Cobham, Honeywell og Parker Hannifin, der alle producerer vitale dele til Reaper og Predatorkampdronerne.
Information, 13. november 2012, Tobias Havmand

Danskerne vil gøre en forskel for andre
En bølge af social ansvarlighed skyller i disse år ind over Danmark. ... »Det slog mig, at det lige pludselig var alle typer af mennesker: partneren i konsulentvirksomheden McKinsey, unge studerende fra Copenhagen Business School, mødrene fra forstaden og den typiske venstreorienterede. ... De ngo'er, vi besøgte, løb nærmest skrigende bort, for de skulle i hvert fald ikke kommercialiseres og indgå i et samarbejde med et forsikringsselskab. Det er jo helt absurd at tænke tilbage på, for i dag ville stort set alle ngo'er tage imod pengene med kyshånd og hjertens gerne indgå i et samarbejde med et forsikringsselskab,« siger Erik Thorsted i bogen. 30 CBS -fag om social ansvarlighed. Tendensen kan man også se på landets universiteter, som opretter fag, kurser og hele uddannelser med titler som "Social Entrepreneurship" og "Not For Profit Management". På Copenhagen Business School ( CBS ) bliver alle godt 19.000 studerende i dag præsenteret for CSR og bæredygtighed som en obligatorisk og integreret del af deres studium, og CBS tilbød i 2012 hele 30 valgfag inden for området. ... For at sige det lidt firkantet skal vi i dag som undervisere på en "business school" ikke blot undervise i, hvordan virksomheder tjener flest mulige penge på kortest mulig tid, men også kunne svare på de studerendes spørgsmål om, hvordan virksomhederne bidrager både positivt og negativt til den generelle samfundsudvikling på lang sigt,« forklarer Mette Morsing, som er professor på CBS.
Jyllands-Posten, 11. november 2012, Peter Ernstved Rasmussen

Socialt iværksætteri er blevet hipt
Danske og udenlandske studerende strømmer til fag på Copenhagen Business School og Roskilde Universitet med titler som "Social Entrepreneurship" og "Not For Profit Management". ... Det fortæller professor Mette Morsing fra Copenhagen Business School 's ( CBS ) Center for Corporate Social Responsibility (CSR). ... »Vi indleder med et lille hold på omkring 25 studerende til februar, fordi det er det første. ... På CBS er Corporate Social Responsibility en obligatorisk del af uddannelsen for de studerende, som kan vælge mellem 30 forskellige valgfag inden for området. 2. sektion, Indblik, side 12-13. peter.ernstved@jp.dk
Jyllands-Posten, 11. november 2012, Peter Ernstved Rasmussen

Konference om virksomheders sociale ansvar
Arbejdsgiverorganisationen for virksomhders sociale ansvar "CSR Greenland" lægger nu op til en konference i Katuaq i Nuuk tirsdag den 6. november. Her vil der blive sat fokus på de erfaringer, som virksomheder her i landet har oplevet ved at inddrage det sociale ansvar i forretningsmodellen. ... Blandt oplægsholderne er professor Andreas Rasche fra Copenhagen Business School, Partner Birgitte Mogensen fra Price Waterhouse Coopers og formanden for Transparency International, advokat Anders Meilvang. ... - Konferencen henvender sig til virksomheder, frivillige organisationer og offentlige myndigheder, der gerne vil være klogere på, hvordan et socialt samfundsansvar kan bruges til at skabe bedre resultater, siger Anita Hoffer fra CSR Greenland. Hun kalder i øvrigt emnerne på konferencen for meget relevante og aktuelle for grønlandske virksomheder.
KNR.gl, 26. oktober 2012

Novo spiller en aktiv rolle i amerikansk valgkamp
Med over en million danske kroner er Novo Nordisk den største danske bidragyder i den amerikanske valgkamp. ... En dansk ekspert i virksomheders sociale ansvar (CSR) mener, at Novos støtte til de republikanske politikere kan give et misforhold mellem ord og handling: »Hvis der er en systematisk forskel imellem, hvad Novo Nordisk siger, de vil, og de kandidater, de støtter, så er det et problem for Novo Nordisk«, siger Esben Pedersen, som er centerleder for Copenhagen Business Schools Center for CSR. ... Det gælder både de demokratiske og republikanske kandidater, vi har støttet. Men de gør nogle ting, som vi godt kan identificere os med og gerne vil være med til at fremme«.
Politiken, 16. oktober 2012 - Sebastian Goos, Jakob Nielsen og Rasmus Kibæk Skytte

Øvlisen ser skat som en omkostning - ikke som CSR
Selv om der internationalt blæser vinde, som placerer Skat i kontekst med det at være en ansvarlig virksomhed, er det at gøre virksomhedernes faktiske skattebetaling til andet end et omkostningsspørgsmål helt fjernt fra Mads Øvlisen, der er bestyrelsesmedlem for FNs Global Compact og adjungeret professor i Corporate Social Responsibility ved Copenhagen Business School - og vel i Danmark nærmest er personificeringen af corporate social responsibility (CSR), altså virksomhedernes samfundsansvar. ... Centralt i OECDs retningslinjer for multinationale selskabers ansvarlige opførsel på skatteområdet står, at virksomheder bør følge skattelovene i såvel ånd som ord. Det gælder altså om at holde sig intentionerne med skatte lovene for øje. »Omgåelse af lovregler er jo blandt andet, når du handler i strid med lovens ånd, men jeg mener stadig, at det er et spørgsmål om at have en effektiv lovgivning og så håndhæve den.
Berlingske, 1. oktober 2012 - Vibe Hyltoft

Sohn nedsætter klageinstitution for ansvarlig virksomhedsadfærd
 Mads Øvlisen bliver formand for regeringens mæglings- og klageinstitution for ansvarlig virksomhedsadfærd. ... Han er adjungeret professor i Corporate Social Responsibility ved Copenhagen Business School og har en lang karriere som erhvervsleder i blandt andet Novo Nordisk bag sig. ... Jeg har store forventninger til institutionen, og mener at den er meget væsentlig i vores arbejde for at sikre de bedste muligheder for ansvarlig vækst fremover. ... Det vil sikre, at mæglings- og klageinstitutionen bliver et troværdigt og effektivt organ."Formand for Mæglings- og klageinstitutionen for ansvarlig virksomhedsadfærd Mads Øvlisen: "Jeg har takket ja til at blive formand for mæglings- og klageinstitutionen, fordi jeg regner med, at vi kan udbrede kendskabet til OECD's retningslinjer og effektivt kan finde gode løsninger på konkrete klager...".
Denoffentligesektor.dk, 26. september 2012

Bestseller-ansatte i Bangladesh tjener en krone i timen
 Et arbejde på en systue i Bangladesh giver en timeløn på lidt over en krone, hvis man arbejder for det danske Bestseller, viser en analyse, der er lavet af Berlingske Business. ... Udmeldingen møder dog kritik fra lektor Esben Rahbek Pedersen fra CBS. Han efterlyser, at virksomheden tager et etisk ansvar. Bestseller-koncernen har ansat 12.000 mennesker på verdensplan, heraf 3.000 i Danmark.
DR P4 Radioavisen 12.00, 22. september 2012

Modehuse kritiseres for sulteløn
Lave lønninger i Asien har resultaret i hårde angreb på toppen af den danske modebranche. ... Når lokale regeringer ikke er i stand til at fastlægge mindstelønnen på et ordentligt niveau, har de multinationale selskaber et ansvar, mener lektor Esben Rahbek Pedersen fra CBS . »Nogle gange er de lokale standarder så ringe, at det ikke er tilstrækkeligt, at vestlige virksomheder blot overholder lokal lovgivning. I de tilfælde må virksomheden tage et etisk ansvar for at sikre arbejderne bedre,« siger han.
Berlingske, 22. september 2012 - Ole Hall

Kræftens Bekæmpelse giver flest point på image-kontoen
Kræftens Bekæmpelse og Læger uden Grænser er de to organisationer, som danskerne helst ser, at virksomheder samarbejder med som et led i CSR-strategien. ... Kendte organisationer topper... CSR-ekspert Peter Neergaard fra CBS Center for CSR er ikke overrasket over, at det er organisationer som Kræftens Bekæmpelse, Læger uden Grænser, Dansk Røde Kors og WWF, der topper listen. ... "Greenpeace har faktisk et godt samarbejde med rigtig mange virksomheder, som burde blive anerkendt. Den lave placering kan dog skyldes, at organisationen har et blakket ry fra gamle dage, som stadig hænger en smule fast," siger Peter Neergaard.
CSR, 20. september 2012 - Lasse Andersen

Brugte modeklude hitter på 10. år
Genbrug og internettet er to ting, der er meget aktuelle i dag. ... Der bliver handlet med tøj og accessories i mange forskellige design-og prisklasser - lige fra H&M til Louis Vuitton. Hvor det er de mere eksklusive mærker samt børnetøj, der er bedst sælgende. Ifølge genbrugsforsker Frederik Larsen fra CBS , er genbrugt ikke længere tabubelagt, men noget, der praktiseres i høj grad, også blandt fashionistas.                                        
Jyllands-Posten, 26. august 2012

Der er penge i at tage ansvar
Flere og flere virksomheder bruger kræfter på at udvikle klare CSR-profiler, da det tiltrækker talentfulde medarbejdere, stærke investorer og fordi det i stigende grad er en betingelse for at være leverandør til de store producenter. ... Man er bange for at blive kigget grundigt efter i kortene, forklarer ekspert i Corporate Social Responsibility, Esben Rahbæk Pedersen, fra Institut for Interkulturel Kommunikation og Ledelse på CBS . ... Så det behøves og bør ikke koste en bondegård,« siger Annabeth Aagaard. Det handler om at målrette kommunikation til medarbejdere, kunder og andre interessenter og finde ind til kernen af, hvad virksomhedens CSRarbejde skal omhandle. ... Esben Rahbæk Pedersen Institut for Interkulturel Kommunikation og Ledelse, CBS.                                                                                                                
Jyllands-Posten, 17. august 2012                                                                                                      

Socialt ansvar bruges som vækstmotor
'Do it good and tell about it'. 'Don't tell it - show it'. ... De understreger deres gode gerninger for at få fat i nye kundesegmenter eller bruger CSR til at effektivisere produktionen, siger lektoren med en henvisning til, at medarbejdernes motivation kan øges gennem CSR. Redskab til at rekruttere-De fleste store virksomheder som Novo Nordisk og Mærsk tilbyder i dag en god løn og gode arbejdsforhold. CSR kan derfor være det ekstra, som gør det muligt for virksomheden at tiltrække de rette medarbejdere, pointerer Esben Rahbek Pedersen.                                                                                                                                             
Nyhedsbladet Dansk Energi, 13. august 2012

Modeuge i bæredygtighedens tegn
Modebranchen er blandt de mest forurenende industrier i verden, og folkene bag den københavnske modeuge tager nu initiativ til at bruge ugen til at sætte fokus på bæredygtighed og miljø. Det fortæller Modeugens direktør, Eva Kruse. ... Centerleder på CBS Esben Rahbek mener, at det er branchen og ikke forbrugerne, der skal drive udviklingen. Link til indslaget forekommer ca. 0 min. inde i udsendelsen.                 
DR P3 Nyhederne 16.00 (resumé), 8. august 2012

Kræftens Bekæmpelse giver flest point på image-kontoen
Hvis man som virksomhed søger befolkningens accept gennem et samarbejde med en NGO, skal man vælge Kræftens Bekæmpelse som partner. ... Både Kræftens Bekæmpelse og Læger uden Grænser bliver valgt af hele 46 procent, mens ellers profilerede organisationer som Greenpeace og Mellemfolkeligt Samvirke ligger langt nede på listen. (Klik på illustrationen til højre) Kendte organisationer topper CSR-ekspert Peter Neergaard fra CBS Center for CSR er ikke overrasket over, at det er organisationer som Kræftens Bekæmpelse, Læger uden Grænser, Dansk Røde Kors og WWF, der topper listen.                                                          
CSR.dk, 8. august 2012

En pose kaffe & ET GODT FORMÅL TAK
Forbrugere er vilde med at handle med hjertet, når de køber ind. Det har virksomhederne også fundet ud af. Det er bare vigtigt at være opmæærksom på, at forbrugerne ikke altid handler som de siger, fortæller ledende forsker og centerleder Esben Rahbek Pedersen fra CSR-centeret på Copenhagen Business School.
JydskeVestkysten Sønderborg Lørdagsliv, side 12 - Anne Hedegaard

Nordisk tele-selskab hjælper diktaturstater
TeliaSonera er under skarp kritik i Sverige. Det svensk/finske teleselskab TeliaSonera hjælper sikkerhedstjenester i en række tidligere sovjetstater, så de kan overvåge deres befolkninger. Lektor Steen Vallentin fra Copenhagen Business School, der forsker i virksomheders sociale ansvar, forklarer, at man ikke kan forvente, at forholdene i hele verden skal være som vores.
Fyens Stiftstidende 1. sektion, side 13 - Anne-Cathrine Jensen - Fre den 27. apr 2012
MetroXpress København 1. Sektion, side 28 - Ritzau - Fre den 27. apr 2012
Sjællandske Næstved 2. Sektion, side 13 - Anne-Cathrine Jensen - Fre den 27. apr 2012

CSR på tværs af kontinenter og kulturer
Det er en løbende proces for en virksomhed at opretholde en god CSR-standard hos de udenlandske leverandører. Steen Vallentin, der er lektor på Copenhagen Business School (CBS) og tilknyttet Centre for Corporate Social Responsibility, ser aftalerne mellem danske virksomheder og udenlandske leverandører som en måde, hvorpå man bærer samfundsansvaret over grænserne. Han påpeger dog, at det kan være næsten umuligt at kontrollere overholdelsen af de etiske retningslinjer.
Jyllands-Posten Ansvar, side 16,17,18 - Fre den 16. mar 2012

Debat: Samfundsansvar på kanten
Ifølge professor ved CBS, Mette Morsing, er det fejlagtigt at mene, at kokken Claus Meyer skal stille sig ansvarlig over for en tidligere kriminel og dennes forbrydelser, som han har ansat, skriver hun i et debatindlæg. Hun påpeger, at det ikke er en virksomheds opgave at stille sig til dommer over for sine ansattes moral.
Børsen 1. sektion, side 4 - Ons den 14. mar 2012

Er aktivt ejerskab for passivt?
Artiklen sætter fokus på aktivt ejerskab. Her nævnes det, at mens både PFA Pension og Lærernes Pension har aktier i Goldcorp, så er det kun PFA Pension, der benytter sig af aktivt ejerskab. Direktør i PenSam Pension, Helen Kobæk, forklarer, at deres etiske rådgiver hovedsagligt har haft fokus på miljøproblemerne omkring Goldcorp, og at dialogen kører via EIRIS. Lektor ved CBS, Steen Vallentin, forklarer, at dialogen med visse typer af selskaber skal give resultater, ellers må en aktiv ejer i sidste ende trække sig fra selskabet.
Berlingske 3. Sektion, side 12,13,14,15,16,17 - Tor den 1. mar 2012

Virksomheder vil undgå fedtefadet
Steen Vallentin, der er associate professor og ph.d. på Institut for Ledelse, Politik og Filosofi på Copenhagen Business School (CBS) forklarer, at når virksomheder tager socialt ansvar, er det ikke altid for at fremstå positivt, men derimod for at undgå negative historier i medierne.
Fyens Stiftstidende Odense Fyn, side 25 - Tir den 14. feb 2012

Coop vil score kassen på druer og oksekød fra Afrika
Andelsforeningen FDB og Coop vil gøre afrikanske produkter mere synlige på butikkernes hylder. De har fastlagt en politik om, at de vil være socialt ansvarlige og bidrage til udvikling af bæredygtige produkter. På den baggrund udtaler, Niels Kornum, forsker i detailhandel på Copenhagen Business School (CBS), at det for FDB ligger lige til højrebenet at engagere sig i et socialt projekt som det afrikanske. Wencke Gwozdz, der er forsker i CSR på CBS forklarer, at de økologiske varer for alvor kom frem i de danske supermarkeder i 90'erne og at tendensen har holdt så godt ved, at den nu er så gennemarbejdet, at fokus har flyttet sig til social bæredygtighed.
Berlingske Business, side 12,13 - Johan Winther, Tor den 2. feb 2012
JydskeVestkysten Sønderborg Business, side 2,3 - Johan Winther,  Tor den 02. feb 2012

Business og bæredygtighed
Begreber som samfundsansvar, bæredygtighed og socialt engagement er det, forbrugerne vil have fra virksomhederne i dag. Steen Vallentin, der er lektor på Institut for Ledelse, Politik og Filosofi på Copenhagen Business School (CBS), udtaler, at virksomhederne ikke længere bare kan sætte dagsordenen. Det er ikke nok blot at tjene penge. Virksomheder i dag skal også optræde samfundsansvarligt, ellers kan image og omdømme lide skade.
Fyens Stiftstidende Business-Syd, side 4 - Knud Raasthøj, Tir den 31. jan 2012

Kommentar: Svigter revisor?
Peter Neergaard, professor emeritus på CBS, skriver en kommentar om virksomhedernes samfundsansvar. Peter Neergaard refererer til en undersøgelse foretaget af CBS for Erhvervs- og Selskabsstyrelsen omkring virksomhedernes kommunikation af samfundsansvar for 2009 og 2010. Resultatet af undersøgelsen for regnskabsåret 2010 er offentliggjort af Erhvervs- og Vækstministeriet den 25. november 2011. 6 pct. af regnskaberne indeholder ingen oplysninger om samfundsansvar, hvilket Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kommenterer i en vejledning udsendt i december 2010. De skriver, at det er en væsentlig mangel, hvis virksomhederne ikke lever op til kravene i årsregnskabsloven. Peter Neergaard efterlyser derfor, at revisorer sikrer, at disse krav bliver overholdt.
Berlingske Business, side 4 - Peter Neergaard, Man den 23. jan 2012

Revisorer lukker øjnene for samfundsansvar
6 pct. af de 1.100 største danske virksomheder oplyser ikke om CSR, selv om loven kræver det. Det viser rapporten 'Samfundsansvar og rapportering i Danmark'. Blandt de årsrapporter, der ikke opfylder kravene om samfundsansvar, er der ikke én rapport, der har medført bemærkninger fra revisorerne, siger Peter Neergaard, en af forfatterne til rapporten og ekspert i CSR på CBS.
Børsen Online, Man den 16. jan 2012
 
2011

Fondspenge dækker huller ingen andre ville fylde op
Hvert år uddeler de filantropiske eller almennyttige finde otte milliarder kriner af deres formue til kulturliv, forskning og foreningsliv. Adjungeret professor ved CBS Mads Øvlesen forklarer om fondenes betydning for modtagerne. Han forklarer, at fondene træder til hvor især det offentlige ikke hjælper. Han er dog overrasket over, at nogle modtagere taler om, at det er godt at kende nogen, idet ansøgningsproceduren er skrap, fastslår han.
DR-P1 Orientering 17.10, 16:19, Fre den 30. dec 2011

Morgendagens CSR er mere modig
Der er stor fokus på virksomhedernes CSR-arbejde verden over. Bl.a. har Europa Kommissionen udsendt en ny strategi, som gælder frem til og med 2014, og som lægger vægt på, at virksomhederne indarbejder bæredygtig vækst og inddrager etiske såvel som miljømæssige implikationer af deres forretningsdrift. En undersøgelse fra CBS, ledet af professor Peter Neergaard, viste i 2009, at 90-95 pct. af alle partnerskabsmodeller mellem ngo'er og danske virksomheder benyttede ren donation som model. Siden da er denne model dog i stigende grad blevet afløst af mere strategiske modeller og mere forretningsdrevet CSR.
KOM Magasinet Nr 60, side 28,29,30, Fre den 09. dec 2011

Tidligere erhvervs topfolk undersiver i CSR og sustainability                                                                                                                   
Tidligere administrerende direktør i Novo Nordisk, Mads Øvlisen, er et godt eksempel på en af mange tidligere top erhvervsfolk, som idag er tilknyttet undervisning i CSR og sustainability på flere af verdens førende business schools. Her bruger de deres praktiske erfaring til at knytte teori og praksis tættere sammen i undervisningen af fremtidens erhversfolk.                                                                                                                 
Financial Times, 31. oktober, 2011; Sustainability lessons from the boardroom

Det er virksomhederne der rykker på klimaområdet
Det er i højere grad virksomhederne, der rykker på klimaindsatsen fortæller professor og forsker i virksomheders klimapolitik ved CBS, Mette Morsing. Professoren mener, at virksomhederne er højrøstede ved at sætte en agenda, der indeholder en beskrivelse af deres aktiviteter, områder og handlinger, der skal gøres mere bæredygtige. Hun mener, at virksomhederne efterhånden har mistet tålmodigheden med regeringernes indsats på området.
DR-P4 Radioavis 12.00, 12:11 - Nina Høgsberg, Tir den 11. okt 2011
DR-P1 Radioavis 12.00, 12:13 - Torsten Ellermann Eriksen

Stor beskedenhed i dansk erhvervsliv
Direktør i CSR Fonden samt initiativtager til CSR Awards, Axel Boisen, mener, at danskerne er det samfund i verden, der har størst tillid til erhvervslivet. Han påpeger, at mange danske virksomheder har ansvarlige samfundsaktører, men vælger ikke at beskæftige sig med det. Adjunkt i CSR på CBS Anne Roepstoff mener, at man med CSR Awards konkretiserer hele CSR-begrebet og viser, hvad virksomheder har gjort for at få denne anerkendelse.
Børsen Executive, side 16,17 - AfAnnica Caroline Carlsen, Fre den 07. okt 2011

Mads Øvlisen vinder CSR-pris
Mads Øvlisen, Mærsk Line og Grundfos var blandt vinderne ved det nyligt afholdte CSR Awards. Øvlisen vandt prisen for Danmarks mest bæredygtige virksomhedsleder, politiker eller beslutningstager. Det er første gang prisen uddeles. Øvlisen er formand for rådet for samfundsansvar, samt adjungeret professor på CBS.
Jyllands-Posten ErhvervWeekend, side 4 - Ritzau, lørdag den 01. okt 2011

Prisuddeling i social ansvarlighed
Erhvervslivets mest ansvarlige og bæredygtigt ledede virksomheder hædres i dag i Sønderborg, hvor CSR-fonden uddeler priser. Bevidstheden om et socialt ansvar har de seneste år vundet indpas på direktionsgange rundt omkring i verden og Danmark. Om et af incitamenterne for social ansvarlighed siger Danfoss' bestyrelsesformand Jørgen Mads Clausen: 'Du får en masse good-will, og den kan du have brug for den dag, du er ude at sælge, og der er lidt modvind'. Professor Mette Morsing fra CBS udtaler: 'Det interessante - og måske ikke forventede - er, at det faktisk ser ud til, at rigtigt mange flere virksomheder investerer i den brede CSR-bæredygtighedsdagsorden i dag, end de har gjort tidligere'.
DR1 Tv-Avisen 18.30, 18:55 - Klaus Bundgård Povlsen, Tor den 29. sep 2011, Tor den 29. sep 2011  

CSR Award uddeles for første gang
For første gang samles firmaer d. 28. september i Sønderborg for at deltage i den første CSR Award. Ifølge lektor Esben Rahbek Pedersen ved CBS kan man både anskue CSR som et produkt af stokken og guleroden. Stokken består i denne sammenligning af myndighedernes krav om rapportering og krav om leverancer. Guleroden kan ses som, at man kan opnår en række fordele som f.eks. forbedret omtale og nedsætning af energiforbrug.
DR-P1 Morgen 07.00, 07:39 - Anders Bech Jessen, Tir den 27. sep 2011

Ansvarsbevidst popdreng
Axel Boisen er manden bag CSR Awards 2011. CSR har eksisteret siden 1950erne, men har først rigtig vundet popularitet i de danske virksomheder over de seneste fem år, siger professor Peter Neergaard fra CBS, som avisen betegner som Danmarks førende forsker i CSR.
Berlingske MS, side 12,13 - Rasmus Palludan, Søn den 18. sep 2011

Kronik: Bæredygtig vækst rammer bestyrelserne - nu mangler politikerne
KRONIK af METTEMORSING, professor og meddirektør for CBS Sustainability Platform
Fraværet af bæredygtighed i den danske valgkamp har undret. ... De vælges af borgerne for at sikre, at langsigtede samfundsmæssige interesser tilgodeses over for en bred vifte af særinteresser. De skal skabe fælles ramme-betingelser, som stimulerer virksomhedernes interesse og mulighed for at imødekomme globale krav om bæredygtighed. Politikerne kunne for eksempel begynde med at gøre staten til rollemodel og igen at gøre Danmark internationalt kendt for bæredygtig udvikling.
Børsen, 16. september 2011

Tysklands grønne revolution
En af de tyske eksperter, der i begyndelsen af april blev kaldt til Berlin for at støbe kuglerne til Merkels grønne satsning, er Dr. Lucia Reisch, økonom med speciale i forbrugeradfærd og bæredygtighed ved Copenhagen Business School. Hun betegner satsningen som en “højrisikobeslutning” fra forbundskanslerens side, fordi den udfordrer tysk erhvervslivs store og magtfulde koncerner inden for biler, kemi og energi. Hér er man stærkt bekymrede for Tysklands fremtidige forsyningssikkerhed og for, om Tysklands gode konkurrenceevne vil tage skade af beslutningen.
Mandag Morgen, side 16-18 - Claus Kragh. Tir den 14. jun 2011

Industrien frygter at ende i CSR-gabestok
FN's Menneskerettighedsorganisation vedtager senere i denne måned nye principper for, hvordan virksomheder og stater kan få erhvervslivet til at overholde menneskerettighederne. Principperne er dog allerede en realitet for danske virksomheder, da de er en del af OECD's retningslinjer for multinationale selskaber, som blev vedtaget i maj. Steen Vallentin, der forsker i CSR på CBS, mener ikke, at OECD's retningslinjer og FN's menneskrettighedsprincipper vægtes højest af dansk erhvervsliv. Det gør derimod FN's Global Compact, som er mindre krævende end OECD's retningslinjer.
Berlingske Business, side 12,13 - Vibeke Lyngltiip Svans. Tir den 07. jun 2011

CSR i vandet - det er da klart!,
Linne Marie Lausen har arbejdet 11 år som projektleder i spildevandsbranchen, før hun begyndte at forske. Hendes forskningsprojekt, som hun her beskriver første etape af, er finansieret af CBS, Scandinavian Society of Trenchless Technology og Vand og Affald, Svendborg. Erhvervsmagasinet CSR vil følge Linne Marie Lausens forskning og formidle hendes kommende forskningsresultater om CSR i vandet.
CSR Magasinet, 01.06.2011

Tysk kernekraft afvikles endegyldigt i løbet af ti år
 Det står nu fast, at Tyskland afvikler sine atomkraftværker inden for de næste ti år. Men tyske strømpriser stiger ikke radikalt af den grund. Tyskland vil nemlig omlægge og rationalisere sit energiforbrug og investere meget i vedvarende energi. Lucia A. Reisch, professor ved CBS, udtaler bl.a., at det er en lille revolution i Tyskland både politisk og økonomisk.
 Politiken 1. sektion, side 9 - Peter Wivel, Tir den 31. maj 2011

CSR + sociale medier = problemer
KOMMUNIKATION. Meget få virksomheder forstår at bruge de sociale medier til at kommunikere samfundsansvar. I stedet for at udnytte muligheden for dialog med brugerne, ender virksomhederne med at benytte gammeldags envejskommunikation. Det konkluderer forskningsprojektet “Responsible Business in the Blogosphere". Ofte går det sådan, fordi strategien og resurserne ikke er på plads, inden man går i gang, pointerer Mette Morsing der leder projektet.


Lykken er at (tjene penge på at) gøre en forskel
Det er lykken at gøre en forskel, hvis man samtidig kan tjene penge. Det er en ny virksomhedskultur, der er vokset ud af CSR-bølgen, der lægger vægt på virksomhedernes sociale ansvar. Mette Morsing arbejder med netop CSR og branding på CBS, og hun siger, at CSR er ved at blive noget mere end luftige erklæringer. Nu er det mere målrettet og præcist, og det indebærer samtidig forretningsmæssig fornuft på længere sigt.
Jyllands-Posten Erhverv, 15.05.2011

Socialt ansvar skal kunne betale sig
Energi Nord har haft stor succes med et energiprojekt i Uganda. Det skyldes ikke mindst samarbejdet med Nordisk Folkecenter for Vedvarende Energi, der har stor erfaring med lokalt samarbejde i udviklingslandene. Det skal virksomheder, der gerne vil lave udviklingsarbejde være meget opmærksomme på, idet de ellers kan ende med at gøre mere skade end gavn. Det siger Søren Jeppesen, der er lektor ved CBS. Udviklingshjælp er nemlig ikke en del af virksomhedernes kerneområder. Oli Gunni Busck, der er lektor på AAU, siger, at visse virksomheder ligefrem er ligeglade med konsekvenserne og udelukkende udfører såkaldt Corporate Social Responsibility og bæredygtighed af markedsføringsgrunde.
Nordjyske Stiftstidende Indsigt, 15.05.2011

Private virksomheder profilerer sig på socialt ansvar
Private virksomheder profilerer sig oftere og oftere på socialt ansvar. Og tendensen er kun lige begyndt. Uanset hvad virksomhedernes motiv er, ligger der, ifølge flere eksperter, et enormt potentiale i udviklingen. Sten Valentin, der er lektor og ph.d. ved Copenhagen Business School udtaler sig i denne forbindelse til P1 Morgen.
DR-P1 Morgen 06.00, 06:19, Man den 02. maj 2011

Hvad enhver virksomhed bør vide om CSR - lovgivning, forbrugere og medier
Den nye CSR-guide "Hvad enhver bør vide om CSR - lovgivning, forbrugere og medier" afmystificerer og konkretiserer arbejdet med at blive en social ansvarlig og bæredygtig virksomhed. Med inspirerende viden, praktiske vejledninger og lærerige cases fås masser af inspiration og motivation til CSR-arbejdet. Bogen er skrevet af Anne-Louise Thon Schur, Mette Reissmann og Maja Rosenstock der desuden skriver Ph.d. ved center for CSR på CBS.
Månedes Bog, LR Businesss: http://www.lrbusiness.dk/Titler.aspx?c=Item&category=3711&item=27122

Giv dine briller ny udsigt
Brugte briller der sendes fra Danmark til lande som Tanzania er et typisk eksempel på en ny bølge af velgørenhed, hvor private virksomheder og forbrugere påtager sig et fælles samfundsansvar. Det ses også, når en andel af varens pris går til Unicef, Læger Uden Grænser eller en anden hjælpeorganisation. 'Forbrugerne vil jo gerne have, at dem, de handler med, opfører sig ordentligt, og mange virksomheder vil vælge at støtte en sag for at skabe et positivt billede af sig selv. De forsøger at koble deres produkt sammen med følelser og fornemmelsen af at gøre godt for andre. Det kan især have betydning når man sælger varer, der ikke er så stor forskel på', siger Esben Rahbek Pedersen, der forsker i forbrug og ledelse på Copenhagen Business School.
Fyens Stiftstidende Fritid, side 12,13,14 - Mikala Satiya Rørbech, Lør. den 30. apr 2011

Mozambiquiske vagtmænd slår alarm over danskbaseret sikkerhedsgigant
De ansatte i vagtselskabet G4S i Mozambique har store problemer med deres arbejdsforhold og lønudbetalinger. I den forbindelse udtaler ekspert i CSR og lektor ved Copenhagen Business School, Peter Neergaard, at der ikke er nogen tvivl om, at G4S er ansvarlige for de problemer, der er. Det ligger i den sociale dimension af virksomhedens CSR-politik, forklarer han.
Information Sektion 1, 28.04.2011

Duksedreng har dårligt image
Ifølge en undersøgelse fra analyseinstituttet YouGov har lavet fra Berlingske Business, er Coops image, trods ihærdige forsøg på at fremstå som ansvarlige, stadigvæk ikke bedre end Dansk Supermarkeds. Ekspert i virksomheders sociale ansvar og lektor på CBS, Steen Vallentin, udtaler: 'Coop er et godt eksempel på, at det kan være mere end svært at veksle ansvarlighed til et godt renommé.'.
Berlingske Business, side 7 - Ole Hall, Lør. den 23. apr 2011

Kinesere går til sulteløn for din iPhone
En ny rapport viser, at arbejdsforholdene på Apples kinesiske fabrikker er nogle af de værste i branchen. Det er ellers vigtigt, at virksomheder som Apple sørger for at uddanne sine medarbejdere i et bedre arbejdsmiljø og til at kende deres rettigheder, fortæller adjunkt og ph.d. Anne Roepstorff fra Copenhagen Business School.
Avisen.dk, Fre den 11. mar 2011

Pensionsselskaber lægger pres på firmaer med flosset etik
Corporate Social Responsibility (CSR) er kommet på dagsordenen hos de danske pensionsinstitutter. Institutterne vil nu være med til lægge pres på virksomheder, der ikke har etikken i orden, hvad enten det er i form af slavearbejdere eller farlige kemikalier. Ifølge lektor Steen Vallentin fra Copenhagen Business School har udviklingen været længe undervejs. 'Tidligere skilte man de ansvarlige firmaer fra mindre ansvarlige og undlod at investere i dem, der ikke opførte sig ordentligt. Nu gør man sin indflydelse gældende ved blandt andet at stemme på generalforsamlinger og presse ledelsen af de firmaer, man ejer', udtaler han.
Information Sektion 1, side 2,3 - Katrine Birkedal Christensen, Man den 31. jan 2011

CBS får donation
CBS har ansat 50 studerende til at gå forrest med CO2-reduktioner. Målet er en CO2-reduktion på 40 pct. i 2020, og 100 pct. i 2030. Ansættelsen sker med støtte fra Scandic Sustainability Fund på 390.000 kr., skriver CBS. Projektleder Jonas Eder-Hansen forklarer: 'Vi har nu mulighed for at booste vores klimaaktiviteter både med det grønne team og et nyt valgfag inden for CO2-regnskaber, som vi i øjeblikket samarbejder med CTU omkring'.
Information Sektion 1, side 12, Man den 03. jan 2011 - mek

Hemmeligholder rapport
DONG vil ikke vise offentligheden en rapport, som de har lavet efter et kontrolbesøg hos deres russiske leverandør af stenkul, SUEK. Det undrer lektor på Center for Corporate Social Responsibility på CBS, Esben Rahbek Pedersen. Han finder det kritisabelt og afviser DONGs undskyldning med, at det er konkurrencehensyn, der gør, at de ikke vil offentliggøre tallene.
Ekstra Bladet 1. sektion, side 16, Søn den 02. jan 2011 - Sophie Bremer
 
2010
Julegaven sælges til halv pris
En rundspørge foretaget af Snabbasvanse viser, at 53 pct. af danskerne bliver irriterede, når de ser, at julegaverne bliver solgt til udsalgspriser, kort tid efter vi har købt dem til fuld pris. Forsker i forbrugeradfærd ved Copenhagen Business School, Wencke Gworzdz, udtaler, at vi ikke selv bestemmer om vi vil købe julegaver, derfor bliver folk irriterede, når de ikke har haft noget valg.
B.T. Sektion 1, side 22,23 - Julie Jo Boding, Man den 27. dec 2010

Medieskandaler fremmer socialt ansvar
Adjunkt og ph.d. på Copenhagen Business School, Anne Roepstorff, har i sin nye bog arbejdet med virksomheders sociale ansvar, CSR (corporate social responsibility). Hun påpeger, at motivationsfaktoren bag CSR ofte er skandaler, som virksomheden gerne vil have kommer i glemmebogen. Hun nævner blandt andet Novo Nordisk og IKEA som eksempler. I midten af firserne viste det sig, at IKEAs Billy-reol indeholdte for meget formaldehyd. Dette satte ekstra fart på et allerede spirende CSR-arbejde, som i dag hedder The I-Way.
Berlingske Tidende Business, side 8 - Ulla Gunge Hansen

Slik smager af farligt arbejde
Meget af det slik som danskerne spiser, såsom Matador Mix og Famileguf, indeholder palmevoks, som er fremstillet under kritisable forhold i Brasilien. Lektor i CSR Steen Valentin fra CBS, udtaler, at det ikke er så ligetil for slikproducenterne at sikre ordentlige forhold for brasilianske landarbejdere, men at det er vigtigt, at man er opmærksom på problemstillingen.
Miljøhorisont (Online), Tir den 30. nov 2010

En moderne MBA er grøn og ansvarlig
Der er gået mode i bæredygtighed og social ansvarlighed blandt en del af de danske MBA-skoler. På CBS-SIMI er bæredygtighed og social ansvarlighed således noget man har valgt at integrere i alle MBA-programmerne. Torben Juul Andersen, der er Associate Dean på fuldtids MBA-uddannelserne på CBS, udtrykker bl.a.: 'Vi kalder det responsible management, og betragter det som en del af den skandinaviske ledelsesstil'. Han forklarer endvidere, at CBS har et CSR-forskningscenter, som har hjulpet dem med at gennemgå alle fagtilbud og givet forslag til, hvordan bæredygtighed kan integreres.
Børsen Executive, side 16,17 - LOUISE KASTBERG. Fre den 12. nov 2010

Snup en burger og en bog
Hvis du er en af de politisk ukorrekte forældre, der tager børnene med på burgerbar til en omgang cola og pomfritter - ja, så har du måske allerede opdaget, at der lige nu er en politisk korrekt gave med i pakken. I fire uger forsøger burgerkæden at sælge fastfood tilsat åndelige vitaminer i form af god nordisk børnelitteratur. Burgerkæden vil nemlig gerne skærpe børns læselyst og fortælleglæde. Og måske er der også andre bagtanker. Bogkampagnen hos McDonalds fortsætter frem til 4. november. Wencke Gwozdz fra Copenhagen Business Scholl er kritisk over for udviklingen og mener det handler om salg og branding.
DR-P1 Kulturnyt 15.30, Tir den 19. okt 2010

Happy Meals med børnebøger
I fire uger forsøger burgerkæden McDonald's at vedlægge børnebøger i deres happiemeals i stedet for det sædvanlige legetøj. Burgerkæden hævder, at den gør dette, fordi den vil skærpe børns læselyst. Ph.d. i forbrugeradfærd på Copenhagen Business School, Wenche Gwozdz, udtaler, at det i langt højere grad handler om salg og branding.
 DR-P1 Morgen 06.00, 06:36 - Uoplyst, Tir den 19. okt 2010
 
Firmaer bryder lov om klima, etik og miljø
Masser af danske virksomheder bryder den lov, der skal presse dem til at gøre en positiv indsats for klima, miljø,
menneskerettigheder og ansattes arbejdsvilkår. Næsten hver tredje virksomhed – 29 procent – ignorerer en lov fra 2008 og giver for få oplysninger i deres årsrapporter.Janni Thusgaard Pedersen, der er ph.d.-studerende ved CBS og en af forskerne bag rapporten, fortæller, at
erhvervslivet mangler viden om lovens detaljer: »Mange virksomheder havde ikke fanget budskabet om, at det ikke er nok bare at rapportere om politikken. Men at de altså også skal fortælle om handlinger og resultater.
Politiken, Lør. den 9. okt 2010

McDonalds er nu med børnebøger
Dér er fritterne. Colaen. Burgeren. Ketchuppen. Og dér en børnebog af Kim Fupz Aakeson. Det scenarie bliver en realitet, når McDonald’s’ 84 danske butikker fra 8. oktober begynder at uddele børnebøger sammen med Happy Meals. Men det er ikke alle der er positive over for McDonald’s’ litterære fremstød. Ph.d. i forbrugeradfærd ved Institut for Interkulturel Kommunikation og Ledelse på Copenhagen Business School, Wencke Gwozdz, er skeptisk omkring McDonald’s’ grundlag: »McDonald’s mad bliver beskyldt for at være usund og medskyldig i fedmeepidemien, så de må gøre noget for at forbedre deres ry. De prøvede at forbedre det ved at indføre mere sund mad og salat, men det lykkedes ikke. Og salat rammer heller ikke børnemålgruppen, så nu prøver de med børnelitteratur. Fordi vi som forbrugere får at vide, at det at læse er en god ting«, siger Wencke Gwozdz
Politiken, Tir den 2. okt 2010

Investorerne blæser på etikken
De danske investorer har ikke etikken synderligt med i baghovedet, når de skal beslutte, hvilke investeringer de skal foretage. En undersøgelse fra Morgenavisen Jyllandsposten viser således, at etiske fondes popularitet hos de private investorer er alt andet end imponerende - og det er trods en markant og nærmest eksplosiv stigning i den europæiske efterspørgsel på etiske investeringer. Ifølge Steen Vallentin, forsker i etiske investeringer ved CBS, så er det ikke overraskende, og han mener, at den danske afholdenhed i forhold til etisk investering er en negativ konsekvens af den danske velfærdsstat.
Dinepenge.dk, Man den 27. sep 2010

Danskere på flugt fra kortgæld
I løbet af 2009 steg antallet af debetkort uden mulighed for overtræk med 26 pct. ’En af grundene til det kan være, at krisebevidstheden har gjort, at en øget andel danskere ikke ønsker at komme i problemer’, siger Anne Lehmann Erichsen, forbrugerøkonom i Nordea. Wenche Gwozdz, forskningsadjunkt ved CBS, siger: ’Debetkort fungerer som kontrolmekanisme i forbruget, så forbrugerne behersker dem selv’. Tal fra Danmarks Statistik viser, at danskerne i 2. kvartal 2008 lånte 2,6 mia. færre kr. uden om pengeinstitutterne. Det betyder, at vi har skåret 12,3 pct. af vores gæld lavet med lån i f.eks. supermarkeder og butikskæder.
børsen Privatinvestor, side 8,9 - Leonora Beck, Man den 27. sep 2010

Børnearbejde nej tak
En undersøgelse, som Capacent Epinion har lavet for PFA Pension, viser, at flere end fire ud af ti danskere er parate til at acceptere lavere afkast til gengæld for en samfundsmæssig ansvarlig investering. Lektor Steen Vallentin, som arbejder på Center for Corporate Social Responsebility på Handelshøjskolen i København, tror dog ikke på disse tal. Han mener, at folk svarer, som de gør, fordi det virker mest rigtigt, men at de mener noget andet, når det kommer til stykket.
Jyllands-Posten Erhverv & Økonomi, side 1 - Lene Andersen, Man den 27. sep 2010
Jyllands-Posten Erhverv & Økonomi, side 12,13 - Lene Andersen og Bo Jørgensen

Næsten alle lever op til rapporteringskravet
Mange virksomheder har svært ved at redegøre for deres CSR-arbejde på trods af kravet om rapportering. Tallene viser, at 97 pct. af de virksomheder, som er forpligtiget til at rapportere om deres CSR-aktivitetner, gør det, hvilket får professor ved Center for CSR på CBS Peter Neergaard til at kalde ordningen en succes. Dog kan kun 37 pct. af firmaerne redegøre for resultaterne af deres CSR-arbejde, hvilket Peter Neergaard vurderer, kan skyldes at det på nogle områder, f.eks. spørgsmål om børnearbejde hos underleverandører, kan være svært at redegøre for resultater.
Miljøhorisont (Online), Ons den 01. sep 2010

CSR - er det bare noget, vi leger?
CBS er vært for en CSR-konference under titlen 'CSR2010 - NGO meets business', hvor de mange elementer og konsekvenser ved CSR-politikker og deres indtog i de danske virksomheder skal debatteres. CSR bruges i dag som decideret markedsføring, men hvornår er CSR så egentlig reelt et integreret og ikke-profitorienteret projekt?
Markedsføring 1. sektion, side 18,19 - Christian W. Larsen, Tir den 24. aug 2010

Samfundsansvar er blevet et hit
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Copenhagen Business School og Foreningen af Statsautoriserede Revisorer har netop færdiggjort en rapport om de 1.100 største danske virksomheders Corporate Social Responsibility. Rapporten viser, at miljø og klima samt sociale forhold rettet mod danske arbejdspladser er de emner, der bliver fokuseret på hos virksomhederne.
Jyllands-Posten Erhverv & Økonomi, side 9 - Bo Jørgensen, Ons den 01. sep 2010

Mindre 'flødeskum' til personalet
Krisetider går ud over personalegoderne. Ph.d. og cand.mag. ved Copenhagen Business School, Anne Roepstorff, udtaler, at små og mellemstore virksomheder, der har mange ufaglærte medarbejdere, sparer på 'flødeskummet', når der skal strammes op.
Avisen.dk, Lør. den 28. aug 2010

Stor interesse for mikrofinans-netværk
Netværket Dansk Forum holdt for nyligt sin åbningskonference på CBS, hvor samarbejdet mellem den private sektor og NGO'er blev berørt. Blandt talerne var bl.a. lektor Kai Hockerts fra CBS' Center for Corporate Social Responsibillity.
Miljøhorisont (Online)

Forskere kaster sig over sociale medier
Mette Morsing fra CBS, der er en af landets førende eksperter inden for CSR, udtaler, at rigtig mange danske virksomheder gerne vil bruge de nye sociale medier til at komme i tættere dialog med deres stakeholdere. Executive, side 2 (Pia Lykke)
Børsen, fredag 25. juni 2010, Side: 0 | 40 ord | Artikel-ID: e212bca1
Download artiklen her:
20100625_Borsen
 
Retningslinjer fra regeringen til at undgå børnearbejdere
Regeringen har nu fået udarbejdet syv retningslinjer, som virksomhederne skal følge, så børnearbejdere kan undgås. Esben Rahbek Pedersen, lektor på Copenhagen Business Schools Institut for Interkulturel Kommunikation, vurderer imidlertid ikke, at retningslinjerne vil gøre uetiske virksomheder etiske. DR P1 Radioavisen 18.00, mandag 21. juni 2010 | 800 ord | Artikel-ID: e2111729
DR P1 Radioavisen 18.00, mandag 21. juni 2010, Side: 0 | 50 ord | Artikel-ID: e2114b12

CSR arbejde handler ikke kun om bedre bundlinje
Danske virksomheder skal turde tale om, at deres CSR-arbejde og kampen for en bedre bundlinje indimellem strider mod hinanden, lyder det fra ph.d.-stipendiat Marie Mathiesen fra CBS’s Center for CSR. Hun mener, at det giver frustrerede og fastlåste medarbejdere, hvis man glemmer at diskutere dilemmaerne og paradokserne.
STRATEGI & LEDELSE CSR.dk online. 21 Juni 2010

Kronik: Ledelse af omdømmerisiko
Finanskrisen har vist, at det ikke kun er i den materielle produktion, at risikosamfundet har holdt sit indtog, skriver professor Majken Schultz fra CBS. Hun peger på, at den aktuelle miljøkatastrofe i USA minder os om, at uforudsete hændelser inden for kendte teknologier kan have fatale konsekvenser. Executive, side 14
Børsen, fredag 04. juni 2010, Side: 0 | 50 ord | Artikel-ID: e20ac35a

Del gevinsten med de fattigste
Hvis man redesigner forsyningskæden, så en større del af varens værdi tilfalder leverandører i de sidste led af kæden, kan virksomheder være med til at afskaffe børne- og slavearbejde, siger Andrew Crane, professor med speciale i CSR og business ethics på York Universitet i Canada og tilknyttet CBS (Copenhagen Business School) som gæsteprofessor. Executive, side 4 (Pia Lykke)
Børsen, fredag 04. juni 2010, Side: 0 | 58 ord | Artikel-ID: e20ac34d

Business-skoler skifter værdisættet ud
Ifølge FN skal verdens business-skoler gå forrest i forsøget på at løse klodens problemer. Handelshøjskolen, Aarhus Universitet og Copenhagen Business School har underskrevet FN's program for ansvarlig lederuddannelse, kaldet Principle for Responsible Management Education. Executive, side 2 (Susanne Tholstrup)
Børsen, fredag 04. juni 2010, Side: 0 | 39 ord | Artikel-ID: e20ac359

Amnesty kritiserer Mærsk for brud på menneskerettigheder
 A. P. Møller-Mærsks hensigtserklæringer om socialt ansvar og menneskerettigheder er ikke tilstrækkelige. Ifølge Steen Vallentin, lektor og ph.d. på Copenhagen Business School, kræver det nemlig en aktiv indsats i en global virksomhed at få styr på sådanne problemer. 1. sektion, side 6 ( Peter Rasmussen)
Information, lørdag 29. maj 2010, Side: 0 | 44 ord | Artikel-ID: e208f563

Novo Nordisk trækker lægemidler ud af Grækenland
Novo Nordisk har trukket en række insulinprodukter ud af Grækenland. Det sker, efter at den græske regering har besluttet at sætte prisen på alle lægemidler ned med 25 procent. Lektor Steen Valentin fra Copenhagen Business School er overrasket over Novo Nordisks reaktion. DR1 TV-avisen 21.00 (resumé), fredag 28. maj 2010 | 800 ord | Artikel-ID: e2086061
DR1 TV-Avisen 21.00, fredag 28. maj 2010, Side: 0 | 56 ord | Artikel-ID: e208f4c7

Første danske doktor i virksomhedsetik
Jacob Dahl Rendtorff er netop blevet dr.scient.adm. med en afhandling om Corporate Social Responsibility, og på Copenhagen Business School, hvis forlag udgiver afhandlingen, har tidligere administrerende direktør og bestyrelsesformand for Novo Nordisk Mads Øvlisen som adjungeret professor sat CSR og CR på dagsordenen. 1. sektion, side 42
Børsen, fredag 07. maj 2010, Side: 0 | 46 ord | Artikel-ID: e2007910

Virksomheder skal bestå cocktailparty-testen
En virksomheds sociale og moderne profil er i stigende grad væsentligere for unge end lønchecken, vurderer lektor på CBS, Jette Steen Knudsen, der forsker i social ansvarlighed, CSR. erhverv, side 8
Jyllands-Posten, søndag 02. maj 2010, Side: 0 | 30 ord | Artikel-ID: e1fea6f3

Skandinaviske virksomheders CSR-arbejde er unikt
Skandinaviske virksomhedsledere bør være stolte over deres CSR-arbejde. Det mener Robert Strand, erhvervs-ph.d. fra Copenhagen Business Shchool, som i sin forskning blandt andet sammenligner de amerikanske og skandinaviske virksomhederes CSR-indsats. 1. sektion, side 16 (Lasse Andersen)
CSR, torsdag 15. april 2010, Side: 0 | 35 ord | Artikel-ID: e1f7fdef

Robert Strand published in the Børsen Ledelseshåndbøger series on CSR
Robert Strand’s article “CSR & Culture: Embracing the Scandinavian Approach to CSR” was published within the Børsen Ledelseshåndbøger series on Corporate Social Responsibility ( www.borsenforum.com/CSR ) this month. Robert’s piece, which was translated into Danish, offers a comparison between the “American approach to CSR” and the “Scandinavian approach to CSR”. Robert, an American, argues that the American approach is exemplified by the Porter & Kramer (2006) Harvard Business Review article on strategic CSR that advocates a stripping ethics from CSR, and that the American approach is threatening the Scandinavian approach to CSR which has the ethics and stakeholder engagement at its core. Robert suggests that the Scandinavian approach to CSR is a “cooperative advantage” for Scandinavia that will be a long term competitive advantage for the region as corporations are increasingly facing CSR challenges that demand partnerships with NGO’s and other third parties to effectively address.(Børsen Ledelseshåndbøger CSR, April 2010)

Grøn invest er ikke kun grøn
Det er langt fra alle såkaldt grønne investeringsforeninger, der ifølge DanWatch kun har fokus på vindmøller og bæredygtighed. Lektor og ph.d. Steen Valentin fra CBS siger herom, at selskaberne ikke bør forsynde sig mod god markedsskik. DR P1 Radioavisen, klokken 09:00, fredag 12. marts, 2010 | 800 ord | Artikel-ID: e1ebabe3 (Øvrig kilde: DR P3 Radioavisen, klokken 07:00, fredag 12. marts, 2010)
Samfundsansvar i Virksomheder - TV program with Mads Øvlisen as guest
Magasinet Penge on DR1 had CSR on the agenda yesterday Wednesday March 10. You can see this on-line at: http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/. You can see Brian Mikkelsen, Mads Øvlisen and Peder Michael Pruzan-Jørgensen appear.

Spirituel ledelse er god karma
Flere og flere ledere ønsker, at have deres og virksomhedens integritet i behold, mener Peter Pruzan, professor ved institut for Ledelse, Politik og Filosofi ved CBS, der netop har fået udgivet en bog om spirituel ledelse. Business, side 16 ( Ulla Gunge Hansen)
Berlingske Tidende, onsdag 10. marts 2010, Side: 0 | 43 ord | Artikel-ID: e1eac8a6

Adjungeret Professor Mads Øvlisen fylder 70 år i morgen, Politiken 08.03.2010
Direktør Mads Øvlisen har ud over sin store indsats i megaforetagendet Novo også været en aktiv medspiller i kulturlivet – bl.a. som formand for Det Kgl. Teater og nu i samme position i Kunstrådet, hvor han har vist sig som en aktiv og alt andet end tavs frontskikkelse, hvis han finder staten og Kulturministeriet på faglige afveje. (Ninka, side 9)

Få kvinder i bankers topledelse, Jyllandsposten 01.02.2010
Selvom 52 procent af de ansatte i landets banker er kvinder, sidder der kun én kvinde mellem 65 mænd i direktionerne i de 30 største banker. Det tyder på, at der er et problem, vurderer lektor og ligestillingsforsker Lynn Roseberry fra Handelshøjskolen i København. Erhverv & Økonomi, side 1 (Beile Grünbaum)
Jyllands-Posten, mandag 01. marts 2010, Side: 0 | 50 ord | Artikel-ID: e1e77c55

Nye vækstmuligheder i social ansvarlig innovation, Børsen, 19.02.2010
Et nyt fænomen kaldet corporate social innovation har vundet indpas hos mange virksomheder. Ekspert i corporate social responsibility Steen Vallentin fra Copenhagen Business School forklarer, at essensen i CSI er at tjene penge gennem samfundsansvarlige innovationer. 2. sektion, side 4 (Louise Kastberg)
Børsen, fredag 19. februar 2010, Side: 0 | 41 ord | Artikel-ID: e1e44bca

Topchefernes lønfest er slut, Børsen Mandag, 15.02.2010
Lønfesten for de danske topchefer er ved at løbe ud, viser regnskaber. ... »Der er kommet en øget opmærksomhed blandt større virksomheder om, hvor meget deres omdømme også bestemmes af, hvordan de honorerer chefers indsats,« siger Mads Øvlisen , der er medlem af det udvalg under Komiteen for god selskabsledelse, der har skrevet vejledning til sammensætningen af toplederes lønpakke. Øvlisen siger, at der kan komme lønstigninger, men det afhænger af, hvordan virksomheden klarer sig. ... Aflønningen skal være konkurrencedygtigt, men den skal også være rimelig i forhold til virksomhedens situation,« siger Mads Øvlisen.(Lasse Friis og Andreas Holm Jensen)

Grønt betaler sig, Fyens Stiftstidende, 05.01.2010
Socialt og miljømæssigt ansvar er ikke længere noget, der bare giver god samvittighed og er med til at skabe et brand. Det giver også god mening i en forretningskontekst, mener Jonas Eder-Hansen, sekretariatsleder på Center for Corporate Social Responsibility (CSR) på Handelshøjskolen i København. Business-syd, side 20 (Tore Bønke Jeppesen)


 

The page was last edited by: Centre for Corporate Social Responsibility // 06/14/2017

Contact

CBS Centre for Corporate Social Responsibility
Copenhagen Business School
Porcelænshaven 18A,
2000 Frederiksberg
Telephone: (+45) 3815 3014
Email: cbscsr@cbs.dk