Dansk dagligvarehandels vindere og tabere

Forskere forudser, at der vil komme flere lukninger blandt supermarkedskæder, der ikke udfordrer antagelsen om, at store butiksenheder er de mest effektive. Ny CBS-rapport zoomer ind på dansk dagligvarehandel.

25/03/2015

Foto forsideslider: RTimages

Vinderne på dagligvaremarkedet har tilpasset sig den travle, digitale forbruger og den ældre forbruger. De gamle dogmer om storkøb holder ikke længere i en verden, hvor ca. 9 pct. af husholdningernes køb ender som madspild, ligesom der er en bevægelse mod kvalitet frem for kvantitet.

Det er nogle af tendenserne den nye rapport ”Effekt og effektivitet - Dansk Dagligvarehandel 2003-2013” skitserer. Rapporten giver et billede af forbrugeren anno 2015 og fremhæver karakteristika for vinder- og taberhistorierne blandt de danske dagligvarekæder.

- Flere forbrugere har en travl hverdag, de handler i stigende grad digitalt og flere handler ind i mindre mængder, fordi et stigende antal bor alene. Forbrugerne har ændret sig, men vores rapport viser, at mange butikker endnu ikke har tilpasset sig deres kunders nye situation, siger ekstern lektor på Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi ved CBS, Per Østergaard Jacobsen.

Han står sammen med sin kollega lektor Mogens Bjerre fra Institut for Afsætningsøkonomi ved CBS bag rapporten.

Succeshistorien
Discountkæden Rema 1000 har formået at vinde en position som forbrugernes fortrukne discountbutik, fremgår det af rapporten.

- Rema 1000 har været gode til at fange kundernes indkøbsvaner. Med det stigende antal enlige hustande, som har et andet volumenbehov, er lokale discountbutikker blevet en stor succes. Her behøver man ikke købe 12 af en ting, før det bliver billigt, siger Per Østergaard Jacobsen.

Megabutikker fungerer ikke
Derimod har Dansk Supermarked, som bl.a. står bag Bilka, store udfordringer. Det begrunder Per Østergaard Jacobsen med en større international tendens til at mega-butikskonceptet ikke fungerer. I USA lukker store butikscentre lige nu på trods af vækstøkonomi, fremhæver han.

- Det er ikke de store butiksenheder, som er de mest effektive i Danmark. Discount-butikkerne er til gengæld billigere og i mange byer ligger de lige rundt om hjørnet og har åbent til kl. 22:00.

Butikslukninger på vej
Men selvom de store butiksenheder ikke fungerer effektivt, viser rapporten, at Danmark har særligt mange store butikker. Danmark har 25 pct. mere salgsareal i dansk detail pr. indbygger end gennemsnittet for 27 andre EU-lande. Det mener lektor Mogens Bjerre kalder på store udfordringer:

- Det er for meget. Der vil komme mange butikslukninger i Danmark for fremtiden. Flere dagligvarekæder er derfor i gang med at revurdere deres butikskoncept. Alle skal selvfølgelig ikke gøre det samme som Rema 1000, men de skal finde en lige så unik profil, siger Mogens Bjerre.

PDF icon Læs hele rapporten

For yderligere information kontakt ekstern lektor på CBS, Per Østergaard Jacobsen på mail: pj.om@cbs.dk eller tel: 3815 2466 eller lektor ved CBS Mogens Bjerre på mail mb.marktg@cbs.dk eller tel: 4032 3221

Sidst opdateret: Communications // 02/09/2020