”Der er noget magisk over uge 9”

For 14. år i træk afholdes CBS Case Competition i uge 9. Deltagerne i den internationale case-konkurrence for studerende skal i år komme med bud på en treårig forretningsplan for DSB.

25/02/2015

CBS Case Competition
Foto af Esben Zøllner Olesen

CBS summer af aktivitet i uge 9. Det er nemlig ugen, hvor CBS Case Competition afholdes, og det er studerende på CBS, der står for arrangementet. Konkurrencens formål at er skabe netværk mellem de studerende og erhvervslivet, øge det internationale kendskab til Danmark og styrke relationen til de deltagende universiteter.

Dette års case blev afsløret onsdag klokken 10:00. Deltagerne skal udvikle en treårig forretningsplan for, hvordan DSB skal øge passagervæksten og i øget omfang blive rygraden i det danske offentlige transportsystem.

Selve konkurrencen består af 12 hold af udvalgte elitestuderende fra internationale universiteter, der har 32 timer til at løse en opgave, som de skal præsentere for et dommerpanel af erhvervsledere.

Sideløbende med hovedkonkurrencen vil CBS være vært for et væld af arrangementer. Således blev der afholdt officiel velkomstmiddag mandag, hvor H.K.H. Prins Joachim deltog som æresgæst, og en række virksomheder besøger CBS i løbet af ugen.

Nervepirrende skulderklap
- Der er noget helt magisk over uge ni på CBS. Om du er deltager i CBS Case Competition eller almindelig deltager, er der så mange arrangementer og spændende oplæg. Så jeg har bare altid haft lyst til at opleve, hvordan det er at være en del af gruppen, der modtager casen, fortæller Marianne Skovgaard Sørensen.

Hun er en af de fire elitestuderende, der er blevet udvalgt til at repræsentere CBS i case-konkurrencen. Hun læser HA Almen på 6. semester. Hun har kendt til case-konkurrencer siden de første uger af sin uddannelse, hvor HA Almen-studerende bliver mødt at en case-opgave. Siden da har hun deltaget i Öresund Linking Minds, som er en case-konkurrence, som CBS er medarrangører af.

- Jeg synes, at det er enormt fedt, at man får stillet et problem og så skal bruge alle værktøjer, man har lært. Og når jeg har deltaget i konkurrencer i løbende gennem min uddannelse, så kan jeg mærke, at jeg er blevet bedre til det, siger Marianne Skovgaard Sørensen.

Holdet er på fire deltagere, og de mødes flere gange ugentlig enten socialt eller for at løse case-opgaver. Marianne Skovgaard Sørensens rolle i gruppen er at have styr på det finansielle og at åbne og lukke den endelige præsentation.

Men selvom hun efterhånden er erfaren i case-opgaver, så bliver det alligevel en speciel oplevelse at være en af de fire på CBS’ hold.

- Jeg tror helt sikkert, at adrenalinen kommer til at pumpe, når vi får casen. For det er et skulderklap, at man er kommet på det her hold, og det betyder, at nogen tror på, at man godt kan klare opgaven godt. Nu skal vi bevise det, og det er da nervepirrende, siger Marianne Skovgaard Sørensen.

Læs mere om CBS Case Competition

Sidst opdateret: Communications // 17/12/2017