Delecykel-startup vil fremme cyklisme globalt

Nyt startup tilbyder et alternativ til bycyklen og skal få flere cyklister på vejene verden over. På fredag stiller medstifter af cykelkonceptet og filosofistuderende på CBS Alexander Frederiksen op med projektet til DTU’s konkurrence Grøn Dyst.

25/06/2015

Bycyklen har fået en ny konkurrent under navnet Donkey Republic. Styrken ved den nye konkurrent er, at cyklen ikke skal placeres ved en fast station, men kan efterlades hvor som helst. Ved hjælp af en cykellås med Bluetooth-modtager kan man via telefonen spore, hvor den nærmeste lånecykel står, låse op og låne den.

Det er en studerende på cand.merc.(fil.) Alexander Frederiksen, der sammen med sine tre kolleger har sat den nye spiller på markedet. På fredag stiller han op til DTU’s konkurrence Grøn Dyst for at dyste med 138 andre grupper om at blive kåret som det bedste grønne projekt.

-    Jeg håber vi vinder. Vores projekt kan få en stor impact på verden, fordi vi kan være med til at skabe en bevægelse, hvor flere vælger cyklen, siger 29-årige co-founder Alexander Frederiksen.

Han har netop været til møde med Hillerød Kommune om at indføre konceptet i en testperiode. Der står allerede testcykler i Ballerup og på Østerbro.

Flere cykler, færre biler
Ideen med dele-cykelprojektet er at lave en skandinaviskinspireret udgave af det tyske firma Car2go, hvor man placerer lånecykler i stedet for lånebiler rundt i byen, forklarer Alexander Frederiksen. Via en app kan man lokalisere den nærmeste cykel og betale en lille sum penge for at låne den. En cykeltur på fem km vil komme til at koste ca. 10 kroner.

-    Vores løsning er billig og fleksibel. Det skal være med til at få flere til at vælge en kombination af offentlig transport og cykler i stedet for bilen. Det forurener mindre og er godt for sundheden. Med færre biler, bliver der samtidig mere plads til grønne arealer, siger Alexander.

Udover at forhandle med lokale cykelhandlere, der vil assistere med at holde delecyklerne ved lige, har Alexander også forsøgt at få Donkey Republic-cyklerne under Rejsekort-ordningen. På den måde kunne man potentielt hoppe fra tog til bus til cykel uden at betale ekstra. Men den idé er det endnu ikke lykkedes at forhandle i hus.

Essentielt at have forskellige fagligheder
Samarbejdet mellem de fire unge mænd opstod oprindeligt på Copenhagen School of Entrepreneurship (CSE) for to år siden. På det tidspunkt havde de fuld gang i andre projekter. Men CSE’s iværksætter-miljø skabte gode rammer for inspirerende samtaler, så Alexander Frederiksen og hans – skulle det senere vise sig - kommende kollega Erdem Ovacik blev enige om at føre delcykelprojektet ud i livet. Erdem er bl.a. uddannet mekanisk ingeniør i Tyrkiet.

Senere blev de to andre stiftere Jens Frandsen, som er uddannet elektroingeniør fra DTU, og Rune Kokholm, som er uddannet Business Development Engineer fra Aarhus Universitet, koblet på projektet. ”Det er helt essentielt for projektet, at vi har forskellige kompetencer”, lyder det fra Alexander.

-    Jens fik det elektroniske i låsen og selve app’en til at fungere, og Erdem har gjort det muligt at få det mekaniske i låsen til at passe sammen. Min filosofisk-økonomiske baggrund har betydet, at jeg kunne være med til at udvikle, sælge og tænke marketing ind. Når opgaven er så kompleks, har det været helt afgørende, at vi kan forskellige ting, siger han.

Donkey Republic sætter yderligere 130 cykler på gaden fra august. Uanset hvordan dommerne i Grøn Dyst tager imod projektet har de fire iværksættere store ambitioner for projektet.

-    Vi vil gerne folde projektet ud i både mindre og store byer i hele verden. Det er oplagt at følge væksten i de emerging markets og sprede cyklismen der, siger Alexander.

Læs mere om projektet i Politikens artikel ”Private er på vej med nemt alternativ til bycyklerne

For yderligere information kontakt Alexander Frederiksen mobil: +45 27 28 06 32, mail: alexander@donkeyrepublic.com eller journalist Matilde Hørmand-Pallesen mobil: +45 41 85 22 05, mail: mhp.ea@cbs.dk

Fakta om Grøn Dyst
Grøn Dyst er et årligt tilbagevendende arrangement arrangeret af DTU. I år præsenterer 138 hold med studerende fra både Danmark og udlandet deres projekter, og 22 dommerpaneler vurderer de enkelte projekter. CBS-rektor Per Holten-Andersen er blandt dommerne. De studerende får mulighed for at blive inspireret af deres medstuderende og netværke med nogle af de mennesker i landet, der lige nu ved mest om arbejdet med grøn bæredygtighed. Ud over netværk er der pengepræmier at vinde, og den største er på 15.000. kr. Næste år vil CBS-studerende igen have mulighed for at tilmelde sig konkurrencen.

Sidst opdateret: Communications // 17/12/2017