Claus Meyer bliver adjungeret professor på CBS

De næste fem år kan CBS se frem til et øget samarbejde med Claus Meyer. Onsdag holder madentreprenøren tiltrædelsesforelæsning som ny adjungeret professor på CBS.

24/10/2014

Adjungeret professor Claus Meyer

Han har en cand.merc.int fra CBS. Nu vender han tilbage som adjungeret professor. Claus Meyer er en af de drivende kræfter bag den ny nordisk køkken-bevægelse og har gennem de seneste 30 år markeret sig som en af landets mest markante entreprenører.

På onsdag afholder han sin tiltrædelsesforelæsningen som adjungeret professor i bæredygtig gastronomisk entreprenørskab på CBS.

Det er Institut for Organisation og Institut for Interkulturel Kommunikation og Ledelse, der står bag udnævnelsen.

- Vi udnævner Claus Meyer som adjungeret professor for at anerkende hans fremragende bidrag til at genfinde og genopdage den nordiske madkultur, og fordi han har omdannet sin passion til en bæredygtig virksomhed, siger institutleder på Institut for Interkulturel Kommunikation og Ledelse Dorte Salskov-Iversen.

Erfaringer til glæde for andre
Claus Meyer ser udnævnelsen som "et skulderklap fra den institution, man engang blev uddannet fra" og håber helt konkret, at hans erfaringer nu kan blive til større glæde for flere mennesker.

- Jeg håber vi kommer til at etablere et samarbejde, der skaber nye erkendelser om, hvordan man opererer med maksimal succes for samfundet, virksomheden og for den enkelte i grænseområdet mellem traditionelt entreprenørskab og decideret  filantropi. De fleste unge mennesker, jeg taler med, forventer, at der findes nye forretningsmodeller, der opererer med et mere nuanceret værdiskabelsesbegreb. De ønsker ikke at arbejde enten i en brutal kapitalistisk kontekst eller i en not-for-profit-struktur. Og jeg kan virkelig godt forstå dem, siger Claus Meyer.

Ved arrangementet vil han dele sine erfaringer med at kombinere social entreprenørskab, bæredygtighed, corporate social responsibility og business.

Claus Meyer er ved siden af sit professionelle virke lektor i fødevarevidenskab på KU Science, hvor han forinden har været adjungeret professor inden for samme område i en femårig periode.

Læs mere om tilmelding og tiltrædelsesforelæsningen ’Unfolding the socio-economic potential of indigenous food cultures’.

For yderligere information kontakt Lise Søstrøm på mail: lis.ikl@cbs.dk eller tel. +45 3815 3399.