Studerende kan nu læse shipping-bachelor med praktik

CBS har fået godkendt en ambitiøs shipping-bachelor med praktik i den maritime sektor. Den ny uddannelse åbner dørene i 2014 og er direkte respons fra CBS Maritime på anbefalinger fra regeringens vækstteam for det blå Danmark.

22/11/2013

Af Mikael Koldby
Fuld kraft frem. Ministeriet for Videregående Uddannelser har netop givet sit ”thumbs up” til en ny bachelor i shipping, som fra næste år udbydes af CBS i et samarbejde med Singapore Management University. Singapore er et kraftcentrum for den maritime sektor. Danske studerende kommer til at læse et semester i den asiatiske bystat og er sikret praktikophold i shippingsektoren.

- Uddannelsen er en direkte respons på anbefalinger fra regeringens vækst-teams og ønsker fra dansk shippingindustri. Vi glæder os meget til at komme i gang  og er stolte over partnerskabet med Singapore Management University, som er et af de mest anerkendte i Asien inden for sit felt, siger studieleder på den ny bacheloruddannelse, lektor Martin Jes Iversen.

Lyttet til blå Danmark
Udviklingen af uddannelsen er sat i gang af CBS Maritime, som har til formål at koordinere de maritime aktiviteter og kompetencer på CBS og udvikle forskning og uddannelser inden for området i tæt samarbejde med erhvervet. 25 studerende optages i Danmark forud for studiestart i september 2014.

Det første semester skal studerende arbejde med emner, hvor det blå Danmark har unikke kompetencer som operations- og risk management. Næste semester flytter studerende til Singapore, hvor der vil være fokus på det asiatiske shippingcentrums kerneområder som port management og trade economics. Den ny bacheloruddannelse giver desuden direkte adgang til cand. merc. studiet.

- Det er første gang, vi tilbyder en shipping-bachelor. Vores ambition at gå væk fra den mere gammeldags elevuddannelse og over til en mere tidsvarende uddannelse, siger Martin Jes Iversen.

Udvide med Nordeuropa og USA
I første omgang knyttes rederier og maritime virksomheder fra Danmark til uddannelsen, men det er målet at inddrage virksomheder fra hele Nordeuropa og samarbejde med et tredje universitet.

- Vi vil op på et årligt optag på 50 studerende. Det er derfor ambitionen allerede det andet år at udvide samarbejdet med et tredje universitet - i USA, siger Martin Jes Iversen.

For flere oplysninger kontakt studieleder Martin Jes Iversen mi.mpp@cbs.dk eller co-director for CBS Maritime Carsten Ørts Hansen ch.om@cbs.dk.

Sidst opdateret: Communications // 25/01/2024