Få et glimt af årets videnskabsfestival i Carlsberg Byen

Folkeskoleelever fik vækket deres indre iværksætter til live. Aflagt tøj blev redesignet, så ejeren gav sine nye, bæredygtige klæder en chance. Se billeder fra videnskabsfestivalen Science in the City, hvor CBS' forskningsprojekter bød besøgende op til leg.

26/06/2014

Af Niels Utoft Andersen (foto) og Matilde Hørmand-Pallesen (tekst)

- Konceptet er gangske simpelt; vi laver ure ud af ikoniske genstande. Vi omdanner gamle biler til ure, siger 25-årige Jonathan Kamstrup i et hastigt tempo.

Han er tidligere studerende fra Copenhagen School of Entrepreneurship (CSE), CBS. På fem minutter skal han fremlægge sin forretningsidé for en dommer og et større publikum, som er mødt op i det såkaldte Halmlager i Carlsberg Byen til videnskabsfestivalen Science in the City.

Jonathan er én af tre entreprenører fra CSE, der præsenterer sin idé. Konceptet er hentet fra det engelske tv-program 'Dragons’ Den', hvor iværksættere dyster om at vinde et større beløb til at realisere deres opfindelse.

Eventet 'Step into the Dragons Den' er et af flere, som CBS står bag på festivalen. Alle generationer er inviteret til at engagere sig i forskningens univers og få et indtryk af, hvad universiteterne arbejder med.

Scroll ned og se, hvordan bæredygtigt tøjdesign ser ud, eller se hvilken opfindelse Emilie fra 5.b udtænkte, da hun var på besøg i Halmlageret.

Jonathan Kastrup (billedet) præsenterer sin forretningsidé for festivalgæsterne, der får indblik i, hvad en god opfindelse kræver. Sammen med sin kollega Christian Felix Mygh står han bag firmaet REC Watches, som har været tilknyttet Copenhagen School of Entrepreneurship (CSE). For tre måneder siden lancerede de unge iværksættere deres armbåndsure, som er bygget af gamle biler. I slut 2013 havde CSE lidt over 100 entreprenørteams tilknyttet.

I Copenhagen School of Entrepreneurships stand har opfindsomme gæster tegnet deres idé. Emilie fra 5.b har opfundet et elektronisk stegeur.

Gæsterne får serveret en gratis kop økologisk kaffe fra Kalles Kaffe, der travlt kværner bønner hele dagen. Det gamle Halmlager med fliser på væggene og afskallet tapet er i anledning af festivalen møbleret med stole bygget af genbrugstræ og bløde puder syet af genbrugstøj.

I samarbejde med sin symaskine og kreative hjerne omdanner skrædder, Rikke Poulsen, aflagt tøj og giver det nyt liv. En besøgende fik syet sin skjorte om til en børnekjole, som hendes datter kunne bruge. Bæredygtigt design er temaet for forskningssamarbejdet MISTRA, som forskere fra CBS, University of Arts London Shanghai og Hong Kong står bag.

Hvad har Roskilde Festival og en flygtningelejr til fælles? Begge lejre har brug for lyd-/temperatur-isolerede og brandsikrede telte. De egenskaber har huset på billedet, som er udarbejdet i fællesskab med Rockwool. Modellen kunne festivalgængere leje på Roskilde Festival 2013. Forskningsprojektet fra ’Rio til Roskilde’ afprøver bæredygtige løsninger på Roskilde Festival for at teste, om løsningerne kan bruges i en bredere kontekst så som i en flygtningelejr.

Endnu et iværksætterprojekt fra CSE. Den såkaldte MonoChair er festivalvenlig som de bæredygtige huse. En mobil stol, der kan foldes sammen og ligge i lommen. De tre idémagere bag firmaet Mono+Mono Design Jonathan Lind-Bendixen, Nikolaj Bak (billedet tv) og Theo Fischer Ginman (billedet th) indførte besøgende i arbejdet med at få deres idé gjort til virkelighed.

Hvad gik galt under finanskrisen? På én etage højere oppe i Halmlageret hænger et 20 meter langt 'tapet', der besvarer det spørgsmål. Tapetet er udarbejdet af professor i finansiering David Lando fra CBS.

Unge festivalbesøgende er på skattejagt i Case Competitions’ stand. Hvad skal der til for at løse en business case? Samarbejde!, erfarede de tre drenge bl.a. Det årligt tilbagevendende, store event på CBS for studerende, Case Competition, havde i år Zoologisk Have som case.

For yderlig information kontakt projektleder på Science in the City Charlotte Lehman cle.research@cbs.dk.

Sidst opdateret: Communications // 02/09/2020