CBS får EU-midler til at styrke bæredygtige iværksættere

Det skal være nemmere at forfølge tanken om at starte en bæredygtig virksomhed. CBS har fået midler fra EU til at forske i bæredygtige entreprenørskaber sammen med 14 europæiske forskningsinstitutioner.

10/01/2014

Af Matilde Hørmand-Pallesen

En gruppe iværksættere er utilfredse med madspild og får lov at få supermarkedernes kasserede frugter for at lave chutney og sælge det videre. I samme bæredygtige ånd driver flere virksomheder forretning på konceptet om ”dele-biler”, hvor mange familier kan benytte sig af én bil.

Det blomstrer op med virksomheder, der har sociale- og miljømæssige problemer for øje. Men hvad får individer til at etablere en bæredygtig virksomhed, og hvilke faktorer gør, at forretningen bliver en succes?

Viden om den bæredygtige trend er minimal, men det skal et nyt EU-finansieret forskningsprojekt, EU-InnovatE, gøre noget ved – og her får CBS en stor rolle.  I samarbejde med 14 andre europæiske forskningsinstitutter skal CBS forske i den bæredygtige trend. CBS har fået tildelt knap 2,8 millioner kroner.

Det er professor i forbrugeradfærd og forbrugerpolitik Lucia Reisch, som skal lede forskningsprojektet på CBS. Hun er medlem af flere miljøorienterede råd og er tilknyttet Institut for Interkulturel Kommunikation og Ledelse på CBS.

Over 50 bæredygtige virksomheder deltager
Samarbejdet på tværs af lande og universiteter kan skabe et stort udbytterigt datamateriale. Mere end 50 bæredygtige virksomheder i 15 forskellige europæiske lande vil blive involveret i projektet.

Det er nystartede virksomheder, der tilbyder bæredygtige produkter og services, som indgår i datamaterialet.

Virksomhederne vil primært være i mad- og drikke-industrien og i bolig-, transport- og energisektoren.

Projekt munder ud i anbefalinger
Fokus for CBS’ forskningsteam er at undersøge, hvordan nationale EU- politikker fremmer eller står i vejen for nystartede, bæredygtige virksomheder. Og hvordan man kan motivere flere til at tage skridtet og skabe en miljøvenlig forretning.

Forskningen munder ud i specifikke anbefalinger til at drive bæredygtig virksomheder, så miljøbevidste entreprenører får nemmere ved at etablere sig. CBS første resultater ligger klar i december 2014.

For yderligere information kontakt professor Lucia Reisch på mail: lr.ikl@cbs.dk  eller forskningsassistent Kristian Roed Nielsen på mobil: 2639 6090 mail: krn.ikl@cbs.dk eller kontakt presseteamet.

Om forskningsprojektet
Forskningsprojektet har titlen ”Sustainable Lifestyles 2.0: End User Integration, Innovation and Entrepreneurship (EU-InnovatE)”. Europa Kommissionen har tildelt projektet 4,7 millioner Euro, hvoraf CBS har fået 369.032 Euro svarende til 2.753.163 kroner. Projektet forløber fra 2014 frem til 2016.

Sidst opdateret: Communications // 02/09/2020