Pessimister betaler høj pris for forsikringer

Danskere har en tendens til at overvurderer risikoen for at få en forsikringsskade og er villige til at betale en højere for pris for forsikringer. Det viser ny forskning fra Økonomisk Institut på CBS.

23/12/2013

Af Marie Irgens Jacobsen

Danskere er pessimister, når det gælder risiko for forsikringsskader. Risikoen for at få en skade på bilen, computeren eller brillerne overvurderes i en grad, så pengene hurtigt kommer op ad pungen, når vi tilbydes forsikringer.

- Alle aldersgrupper overvurderer risikoen for en skade, og især større skader,  siger Morten Lau,  professor i eksperimental økonomi på Økonomisk Institut på CBS, og en af tre forskere bag undersøgelsen "Willingness to Pay for Insurance in Denmark". Og jo mere sandsynligt, folk tror, det er at få en skade, jo mere vil de betale for deres forsikringer:

- Det, som overraskede os, er hvor meget mere, folk faktisk er villige til at betale, hvis de overvurderer risikoen for en skade blot en smule, siger Morten Lau.

Pessimister betaler mere
Risikoen for at få en bilskade på mere end 50.000 kr. inden for et år er for eksempel kun 2,5 procent.  Men undersøgelsen viser, at gennemsnitsdanskeren muligvis bedømmer risikoen for dette helt op til 10 procent.

Og så stiger den pris, man er villig til at betale, markant. Professor Morten Lau uddyber:

- En lidt for pessimistisk risikovurdering kan for eksempel betyde, at den pris en mand under tredive år er villig til at betale for en bilforsikring, kan være op til fem gange større end prisen for den gennemsnitlige skadesudbetaling.

Tænk dig om
Men betyder danskernes pessimisme, at vi betaler for meget for vores forsikringer?

- Der er jo udbredt konkurrence på det danske forsikringsmarked, så forsikringsselskaberne kan ikke slippe af sted med at tage hvadsomhelst. Men det er da værd at tage med i sine betragtninger, næste gang man for eksempel står i Fona og skal overveje, om man vil købe en produktforsikring. Risikoen for en skade er måske ikke så stor, som du tror. Så måske kan det bedst betale sig at selvforsikre, altså selv løbe risikoen, siger Morten Lau.

Ny metode bag
Beregningerne er baseret på tal fra Tryg A/S, Danmarks Statistik samt en undersøgelse af økonomisk adfærd udført af forskerne fra CBS. Undersøgelsen ser på, hvor meget danske husholdninger teoretisk set vil være villige til at betale for henholdsvis indboforsikringer, bilforsikringer og husforsikringer.  Forskerne har blandt andet set på folks evne til at bedømme, hvor stor risikoen egentlig er for en forsikringsskade og hvordan det påvirker viljen til at betale for forsikringerne.

En afgørende faktor for betalingsviljen er folks vilje til at tage risici. Denne risikovilje er målt for et repræsentativt udsnit af den danske befolkning og koblet med skadesudbetalinger fra Tryg og oplysninger om indkomst og formue fra Danmarks Statistik.

Flere oplysninger kontakt professor Morten Lau, tel: +45 38152369, mobil: 45 22558048, e-mail: mla.eco@cbs.dk eller CBS' presseteam.

Sidst opdateret: Communications // 25/01/2024