Stor forskningsbevilling fra EU's Horizon 2020

Forskere på CBS har fået en betydningsfuld bevilling fra EU's Horizon 2020. Forskningsprojektet Enlighten går tæt på det at regere i svære tider og er et samarbejde mellem tre europæiske universiteter.

31/03/2015

Enlighten er et samarbejdsprojekt koordineret af Copenhagen Business School (CBS), som samler forskere fra CBS såvel som University of Amsterdam, Central European University og Université Libre de Bruxelles samt partnere uden for den akademiske verden fra Tax Justice Network, Den Europæiske Faglige Samarbejdsorganisation (ETUC), Finance Watch og Housing Europe. Hovedforskeren på forskningnsprojektet er professor Leonard Seabrooke, Department of Business and Politics (DBP), CBS. Kommissionen har bevilliget 2,48 millioner euro, hvilket svarer til 18,2 millioner danske kroner. Enlighten er den første bevilling fra Den Europæiske Kommissions Horizon 2020 funderet på CBS.

ENLIGHTEN adresserer måder, hvorpå EU's styreformer tager hensyn til svære tider på kort- og langsigtede problemstillinger. Fremgangsmåden er at undersøge arkitekturen i den europæiske styringsform, hvilket inkluderer: variationer i styringsform; ekspertnetværk; politiske instrumenter; og legitimerende fortællinger.

Forskningsprojektet foreslår, at en indsigt i tidsbestemte problemer som afgørende i håndtering af svære tider og for legitimiteten i det europæiske projekt i det hele taget. Forskningen skelner mellem Europas ’hurtigt-brændende’ og ’langsomt-brændende’ kriser og vil sammenligne de metoder, som politiske EU-aktører har forsøgt sig med til at håndtere dem. Projektet kortlægger, hvordan europæiske institutioner og ekspertnetværk håndterer kriser og hvilke europæiske former for styring, der er mest velegnede til at adressere disse kriser.

Enlighten bruger denne fremgangsmåde til at undersøge en mængde af de politiske områder, der er bredt accepteret som afgørende for både bæredygtigheden i det europæiske kontinents koordinerede styringsarkitektur og reaktionsevnen i det europæiske, demokratiske samfund. De tre områder, som specifikt adresseres er: 1) Banking Crisis and Fiscal Sustainability; (2) Deficit Reduction and Continuity of Public Services; og (3) Youth Employment and Inclusive Growth.

For flere oplysninger kontakt professor Leonard Seabrooke

Læs mere om Horizon 2020