Ny forskning: fra fallit til fremgang

Bestyrelsens og virksomhedens fortid spiller en stor rolle, hvis en virksomhed vil lave en økonomisk U-vending. Det konkluderer virksomhedshistoriker fra CBS Martin Jes-Iversen i en ny bog "Turnaround". Han har helt unikt været inde i maskinrummet hos en 145 år gammel dansk høreapparat- og headset-virksomhed, mens den kom helskindet igennem en krise.

29/01/2015

1

En virksomhed i krise kan ende i fallit. Men med den rigtige styring og et blik for fortiden kan den også ende som en succeshistorie. I 2007 var den danske høreapparat- og headset-virksomhed GN Store Nord (GN) tæt på at lukke, men på fem år formåede den at fordoble sin markedsværdi 12 gange til 21 milliarder kroner.

Hvordan den udvikling lod sig gøre har lektor og virksomhedshistoriker ved Institut for Ledelse, Politik og Filosofi Martin Jes-Iversen haft en unik mulighed for at kortlægge.  I to år har han haft adgang til at nærstudere GN’ bestyrelses- og direktionsreferater for perioden 1995 til 2010.

- Jeg er taknemmelig for at have fået lov til at få et indblik i GN Store Nords beslutningsprocesser. Den åbenhed har givet mig mulighed for at finde mønstre for vejen ud af krisen, som kan være til gavn for mange store og små virksomheder, siger lektor Martin Jes-Iversen.  

Forskningen er formidlet i den nye bog Turnaround, hvor Martin Jes-Iversen ud over GN beskriver de største danske virksomheders strukturelle udvikling siden 1990.

Drop Tordenskjolds soldater i bestyrelsen
Men hvad er vejen ud af krisen? Martin Jes-Iversens forskning viser, at der er en tendens til, at bestyrelsernes rolle og sammensætning har ændret sig hos de større danske virksomheder, der har haft succes.

- Fra at være mere passivt kontrollerende er bestyrelsen blevet mere aktiv. I dag skal bestyrelsen være med til at ændre virksomheden, siger han.

Med den aktive rolle er fulgt krav til en specialiseret viden. Lektoren understreger, at man i dag bør holde sig fra per automatik at vælge de samme 50 personer, der sidder i mange danske bestyrelser.

- Man skal ikke vælge Tordenskjoldssoldaterne til bestyrelsen. Det er teknologiske og markedsmæssige kompetencer, der er behov for i den aktive bestyrelse i dag – og gerne kompetencer hentet fra udlandet. Det personlige ledelsesnetværk i Danmark er mindre vigtigt, siger Martin Jes-Iversen.   

I GN var det bl.a. den norske bestyrelsesformand Per Wold-Olsen, der med sin ankomst sørgede for at virksomheden pludseligt oplevede fremgang.

Hold fast i historiske kompetencer
En anden vej ud af krisen kan afgøres af fortiden. Evnen til at dykke ned i sin fortid og bruge den aktivt i en ny strategi er vigtig, forklarer lektoren.

- Ledelsen skal danne sig et overblik over, hvilke unikke, historiske kompetencer man kan bygge fremtidig vækst på. Hvad er virksomhedens eksistensberettigelse? Hvad er det, som adskiller den fra konkurrenterne?, spørger Martin Jes-Iversen.

I GN’ tilfælde blev man opmærksom på, at det i flere generationer har været prestigefyldt for ingeniører at arbejde med høreapparater hos virksomheden. Fagligheden var derfor ikke i fare. Til gengæld manglede virksomheden kommercielle kompetencer. Man lyttede ikke nok til kunderne, men udviklede snarere de produkter, som ingeniørerne fandt interessante og relevante. GN’ nye strategi blev døbt ”Commercializing innovation”, og i 2010 kunne GN som de første markedsføre et 2.4 GHz trådløst høreapparat, som siden førte til et værdifuldt partnerskab med Apple Computer.

- Det arketypiske for virksomheder i Danmark, der har klaret sig godt, er, at de har defineret en global markeds-niche. Det gælder bl.a. det maritime erhverv, fødevare- og medicinalbrancherne, hvor Danmark har sin historiske niche, siger virksomhedshistorikeren.    

Læs mere om vejen fra krise til fremgang i den nye bog Turnaround

For yderligere information kontakt lektor Martin Jes-Iversen på mail: mji.mpp@cbs.dk eller tel: 3815 2185 eller kontakt pressemedarbejder Matilde Hørmand-Pallesen på mail: mhp.ea@cbs.dk eller tel: 4185 2205

Sidst opdateret: Communications // 17/12/2017