Ultra-rige amerikanere griber efter politisk magt

FORELÆSNING Er Rupert Murdoch og andre ultra-rige anderledes end dig og mig?, spørger forfatter og medlem af indflydelsesrig, amerikansk tænketank Darrell West i bogen Billionaries. 12. maj holder han foredrag på CBS om ulighed.

07/05/2015

Forsidefoto: Shutterstock

Mediebaronerne Rupert Murdoch og Michael Bloomberg er i top fem over milliardærer med størst politisk magt. Placeringen har forsker og medlem af en af verdens ældste tænketanke Brookings Institution, Darrell West, analyseret sig frem til i bogen Billionaries - Reflections on the Upper Crust (2014).

Læs indeks over USA - milliardærers politiske magt

Bogen handler om den ene pct., som ejer en tredjedel af Amerikas aktiver og 40 pct. af verdens aktiver. Men er den ene pct. anderledes end dig og mig?, spørger Darrell West i bogen. Karakteristisk for den eksklusive gruppe af milliardærer er, at de blandt andet har særlig adgang til medierne, kaster store summer penge efter kampagner og har topposter i non profit-organisationer og fonde. West beskriver i bogen en voksende politiske aktivisme blandt milliardærer; et fænomen han kalder ”wealthification of politics and society”.

Lektor ved Department of Business and Politics Brooke Harrington er stolt over at kunne byde Darrell West velkommen på CBS den 12. maj.

- Darrell har i årtier været en af de førende autoriteter inden for forskning i public policy, og har haft en markant indflydelse på globale akademiske og politiske diskurser. Hans nye bog om ulighed, som er emnet for hans foredrag, har fået meget opmærksomhed og med god grund. Det er en stor ære at få én med hans internationale format til at forelæse på CBS, siger hun.

Aktivistiske milliardærer
Ved forelæsningen "Wealth, Politics and Democracy" vil Darrell West diskutere milliardær-politisk-aktivisme, ulighed i indkomstfordeling og USA’s seneste valg, og hvilke implikationer det har for demokratiet og den politiske proces. Med udgangspunkt i hans seneste udgivelse, Billionaires: Reflections on the Upper Crust, diskuterer han samtidige udviklinger i USA, Europa og Asien.

Forelæsningen foregår 12. maj klokken 15:30 til 17:30 på CBS, Kilevej 14A, 2000 Frederiksberg, lokale Ks.54.

Tilmeld dig forelæsningen

For yderligere information kontakt project manager Julie Munk eller lektor Brooke Harrington

Om Darrell West
Darrell West er vice president for Governance Studies og direktør for Center for Teknologi Innovation hos the Brookings Institution. Tidligere har han været John Hazen White Professor of Political Science og Public Policy og direktør for the Taubman Center for Public Policy ved Brown University. Hans nuværende forskning fokuserer særligt på teknologipolitik, sundhedspleje og uddannelse.

West er forfatter til mere end 20 bøger, heriblandt Digital Schools (Brookings, 2012), The Next Wave: Using Digital Technology to Further Social and Political Innovation (Brookings, 2011), Digital Medicine: Health Care in the Internet Era (Brookings, 2009), Digital Government: Technology and Public Sector Performance, (Princeton University Press, 2005), og Air Wars: Television Advertising in Election Campaigns (Congressional Quarterly Press, 2005).

Læs mere om Darrell West

Sidst opdateret: Communications // 17/12/2017