Første danske dimitender fra SDC i Beijing

Ni danske universiteter, to lande og en gruppe modige og ambitiøse studerende. De første dimitender fra Sino Danish Centers uddannelser i Beijing er netop udklækket. Blandt andet Tanja Krawack fra CBS’ program Public Management & Social Development

11/07/2014

For de fleste danske SDC studerende markerer dimissionen enden på et toårigt eventyr i Kina. I 2012 besluttede de sig alle hver især for at lægge det velkendte danske studiemiljø bag sig og starte som de første studerende på Sino-Danish Center i Beijing.

Fordelene ved at studere i udlandet

En af de studerende er Tanja Krawack. Hun har netop afsluttet og forsvaret sin afhandling i Public Management & Social Development.

”Det er en lidt mere skræmmende at forlade alt man kender i to år sammenlignet med et udvekslingsophold på et semester, men det er også langt mere spændende. Du får mulighed for at lære kulturen bedre at kende og du har rent faktisk mulighed for at få nye venner og netværk inden du skal rejse hjem igen,” siger Tanja.

Nu er Tanja Krawack tilbage i Danmark, men hvor længe ved hun ikke. Hun søger jobs i København, Beijing og Shanghai. Hendes drøm er at udvikle grønne og bæredygtige løsninger for virksomheder i Kina. Hun har allerede erfaring med området efter at have været i praktik i en kinesisk virksomhed i løbet af sit ophold.

Public Management & Social Development programmet dækker over områder som samspillet mellem den offentlige og private sektor, og dette er hovedårsagen til at Tanja Krawack besluttede sig for at studere i Kina. Hun var i forvejen fascineret af Kina og interessen er kun blevet større.

”Du kan gøre en større forskel i Kina. Hvis du udvikler en løsning der nedsætter udledningen af kuldioxid i Danmark, kan du måske være medvirkende til kun at lave relativt små forbedringer. I Kina kan sådanne løsninger være medvirkende til at halvere udledningen,” forklarer Tanja.

Dimissionstaler
I løbet af ceremonien blev der holdt taler af vicerektor for University ofChinese Academy of Sciences (UCAS) Wu Yueliang, administrerende direktør Lauritz B. Holm-Nielsen, formand for den danske SDC bestyrelse Brian Bech Nielsen, undervisere og studerende.

Få dobbelt udbytte af din oplevelse

Den første gruppe af dimittender er globale pionere eftersom Sino-Danish Center er det første af sin slags i verden. De første dimittender opnår en dobbeltgrad – en fra et dansk universitet og en fra UCAS. Omkring 30 studerende er allerede dimitteret og flere til i løbet af de kommende måneder. 94 dimittender fra fire programmer forventes færdige i år. I løbet af deres kandidat har de studerende været en del af et internationalt studiemiljø og studeret side om side med internationale studerende.

Denne artikel er lavet i samarbejde med Sino-Danish Center

Sidst opdateret: Communications // 17/12/2017