Et døgn med kommunikation og sovepose

Elleve blandede hold med elleve nationaliteter har dystet om at hjælpe Novo Nordisk med at bekæmpe diabetes i byområder. De havde et døgn til det, og de skulle have sovepose med. Det var nemlig langtfra sikkert, at de fik særlig meget søvn i løbet af konkurrencen ComCaseCompetition.

02/02/2015

Vinderne af ComCaseCompetition
Forsidebillede: Dansk Kommunikationsforening. Billede Isabella Eid. På billedet vinderne af ComCaseCompetition. Fra venstre; Jeppe Fisher, Katrine Bach Mølkjær, Terese Faurholt, Anna Teresia Berner Møller og Maria Homann.

En gruppe studerende haster ned af trappen i vandrehallen på Solbjerg Plads på CBS. En kvindelig studerende giver hurtigt et USB-stik til en af de andre.

- Der er tre minutter til aflevering! Skynd dig derhen, når hun at sige, før han løber afsted.

Klokken er 11.57, og den studerende har tre minutter til at aflevere gruppens løsningsforslag til ComCaseCompetition, der er en case-konkurrence i global kommunikation.

I år var Novo Nordisk casevirksomhed, og de 11 hold skulle give bud på løsninger, der skal hjælpe globale byer med at forhindre diabetes i projektet ”Cities Changing Diabetes”. Konkurrencen foregik over et døgn 27-28. januar, og den er et samarbejde mellem CBS, Dansk Kommunikationsforening og Unge Kommunikatører.

Rigtig hårdt og rigtig sjovt
Når arrangørerne bag ComCaseCompetition siger, at arrangementet tager et døgn, er det ikke for sjov. En gruppe af kvindelige studerende har lige afleveret deres løsningsforslag, og de mener, at de har sovet tre timer – maksimalt.

Stephanie Kristensen, Cathrine Holstein og Laura Trampe læser Cand.Merc.(kom). på CBS mens det fjerde gruppemedlem Adina Buculeu læser Culture, Communication & Globalization ved AAU.

De har arbejdet i et grupperum på CBS siden dagen før, og selv deres sparsomme søvn blev forstyrret af rengøring. De er alle fire enige om, at det var rigtig sjovt og rigtig hårdt at deltage i konkurrencen.

- Vi har været under meget tidspres, og det har været hårdt. Men samtidig har det været sjovt. For når man lukker en lille gruppe mennesker inde i et lokale i så lang tid, så stikker det til tider af, siger Cathrine Holstein.

Sunde fodspor
Konkurrencen blev vundet af Terese Holm Faurholt, Anna Teresia Berner Møller og Maria Nissen Homann, der læser på CBS og Jeppe Fisher og Katrine Bach Mølkjær fra Aarhus Universitet. Deres idé er baseret på begrebet ’nudging’, der bruger enkle og positive greb til at ændre folks adfærd. Gruppen foreslår for eksempel at lave fodaftryk i bybilledet, der ansporer til at tage trappen i stedet for elevatoren.

- Vi er meget tilfredse med konkurrencen og specielt med vindernes bud. Gruppen er kommet op med en løsning, som kan lade sig gøre i alle byerne, og som på en enkel og positiv måde kan påvirke borgere til en sundere livsstil, siger Mike Rulis, Senior Vice President Communications, Novo Nordisk A/S i en pressemeddelelse.

Middag med Novo
Vinderholdet kommer til at spise middag med en ledende medarbejder i Novo Nordisk og få lov at deltage ved KomDag’15-konferencen. Alle holdenes forslag bliver givet til Novo Nordisk, og også hold, der ikke har været blandt finalisterne er tidligere blevet kontaktet af partnervirksomheden.

Karl-Heinz Pogner, ph.d. og lektor ved CBS, er en af grundlæggerne af ComCaseCompetition og han er meget stolt af resultatet af årets ComCaseCompetition.

- Det har været et rigtig godt event – for at bruge et Novo Nordisk-udtryk er det “win-win-win”. De studerende har fået en fantastisk, realistisk læringsoplevelse, erhvervslivet og kommunikationsindustrien har fået stof til eftertanke. Det har universitetsverdenen også, og den har fået demonstreret, hvor meget den kan bidrage til erhvervslivets og samfundets resultater i samarbejde med virksomheder og studerende.  Især når det gøres skridt for skridt. Jeg ser frem til næste skridt: et #LivingCityLab om ‘Health in the city´. Hold udkig efter det i marts!

Læs mere om Health in the city

For yderligere information kontakt lektor Karl-Heinz Pogner

Sidst opdateret: Communications // 17/12/2017