Hvert tredje unge toptalent var igen i år CBS-alumne

CBS var – i anledning af 100 års jubilæet – vært for Berlingske Business’ Talent 100 2017 konference, så torsdag eftermiddag den 27. april var Ovnhallen i Porcelænshaven fyldt med 100 stolte talenter og deres pårørende samt arrangører fra både Berlingske og CBS. Dagens budskab: med stort talent følger stort ansvar.

01/05/2017

I år var 33 af de 100 talenter i Berlingske Business Magasins Talent 100-udgivelse alumner fra Copenhagen Business School – nærmere betegnet 29 kandidater, én bachelor, én MBA, en HD og endda en PhD. Dertil kom to talenter, der er i gang med en HD. Dem kunne CBS’ rektor Per Holten-Andersen ikke undlade at være særligt stolt af, da han som vært gav velkomsttalen ved årets Talent 100 konference.

Ud over velkomsttalen bød arrangementet på taler om Berlingske Business’ Talent 100-projekt og dets særligt udvalgte fra erhvervsredaktør Peter Suppli Benson og community redaktør Pia Fuglsang Bach, om talenternes særlige ansvar fra Danske Banks administrerende direktør Thomas F. Borgen og om betydningen af det særlige prædikat fra tidligere Talent 100-talent og formand for Bibliotekarforbundet Tine Jørgensen.

Før arrangementet bevægede sig videre til den uundværlige networking og sociale omgang over champagne og tapas, bød det også på en paneldebat om den særlige kunst at vælge og fravælge mellem ledelsesrådgiver og forfatter Christian Ørsted, headhunter hos Odgers Berndtson Rikke Stampe Skov og CBS Business’ direktør Louise Seest.

Budskaberne om Talent-udnævnelsens medfølgende ansvar, forpligtelser, risici og konsekvenser var mange, og de to mest nyttige var nok, at prædikatet var en anerkendelse af et tydeligt potentiale, der gav en forventning om, men ingen garanti for at drive det vidt, og at anerkendelsen fremover ville afføde tilbud – også til opgaver og i organisationer, der ikke er en match for talentet, så de skulle være kritiske og selvkritiske.

Talent alene gør det langt fra i dag

Uden talent går det ikke, men talent alene er ikke nok, skriver erhvervsredaktør på Berlingske Business Peter Suppli Benson i Talent 100 Magasinets leder, som vi her tillader os at bringe et sammendrag af budskaberne i: Det skal kombineres med hårdt arbejde, hvis man vil bryde igennem og gå fra talent til succes, og årets 100 danske talenter skal have helt andre kompetencer, end talenterne skulle for blot ti år siden, påpeger han.

At de også skal have helt andre kompetencer i dag end for bare ti år siden for at kunne gøre sig fortjent til prædikatet talent, står også klart (...) men det er gået op for flertallet, at talent alene aldrig er nok til at bryde igennem og gå fra talent til prof – ligegyldigt om der er tale om forskerspirer, sportsfolk eller de mange erhvervstalenter, der præsenteres i årets nummer.

Der skal hårdt arbejde, planlægning og indimellem held til, hvis man skal brænde igennem i erhvervslivet. Evnen til at arbejde hårdt og levere resultater, når det gælder, er også afgørende ingredienser, hvis man vil have talentprædikatet med de rettigheder og muligheder, som et sådan prædikat ofte bringer med sig. Så hvad fremtiden bringer er op til talenterne selv

Samtidig udvikler kravene sig med hurtige skridt, så talentprædikatet i dag er baseret på meget andet end bare performance og resultater. Talenterne skal have evne til helhedstænkning, evne til at afkode medmennesker og kunne aktivere andres kompetencer og sammen skabe resultater. Endelig skal talenterne være rede til et genopfinde sig selv – hele tiden og igen, for talentprædikatet visner hurtigt.

Et relevant værtskab af en evigt relevant event

Louise Seest, direktør for CBS Business, oplever CBS’ værtskab for Berlingske Business’ Talent 100 konference i år, hvor CBS fejrer sit 100 års jubilæum, som mere end almindeligt oplagt:

- CBS har gennem sine 100 år altid handlet om talentudvikling. I 1917 blev vi grundlagt af talenter i erhvervslivet – og det er takket være de tusindvis af talenter, der gennem flid, engagement og innovationskraft har undervist, bedrevet forskning og ikke mindst studeret på CBS, at vi i dag er det stærke business universitet, som vi er stolte af at være, påpeger Louise Seest og fortsætter:

- For CBS er det afgørende, at vores kandidater har den nødvendige udviklingsorienterede, brugbare og erhvervsrelevante viden. Og at de dertil har nysgerrighed, drive, er dedikerede, vedholdende, hårdt arbejdende og med en aldrig-give op-tilgang. Det kendetegner talenter – som dem, vi hyldede på CBS ved arrangementet, og ikke mindst den tredjedel af dem, vi regner for vores.

1.400 Berlingske Business talenter siden 2004

Berlingske Business Magasin har udvalgt talenter og udgivet Talent 100-særnummeret i 14 år nu. Her sættes der fokus på 100 unge talenter under 35 fra en bred, men business-relevant vifte af kategorier.

Talenterne nomineres af virksomheder – ifølge Berlingske Business’ community redaktør Pia Fuglsang Bach undertiden endda som en decideret koncernbeslutning – og andre interesserede. Ud fra de begrundelser, der følger med nomineringerne, samt CV og alder udvælger et hold Berlingske Business redaktører og journalister så de 100 talenter. Der var i år 400 nominerede.

Man kan læse portrætter af og se CV’er for årets 100 Talenter her.

Sidst opdateret: Alumni // 20/10/2021