Gastronomisk iværksætter bliver CBS æresalumne

Serie-iværksætter. Social iværksætter. Passioneret gastronom spændende fra kantinedrift over tv-kok til at være en af arkitekterne bag Nyt Nordisk Køkken. Ridder af Dannebrog. Adjungeret professor på CBS. Claus Meyer, cand.merc.int. (SPRØK) fra 1991, var det oplagte valg til æresalumne i CBS’ 100års jubilæum.

17/03/2017

Claus Meyer tog ikke bare sin uddannelse på CBS, han startede sin gastronomiske karriere der. Sideløbende med studierne etablerede han sin første af med tiden mange virksomheder, Torvekøkkenet, der stod for kantinedriften i Dalgas Have, på Handelshøjskolen.

I år hædrer den uddannelsesinstitution, hvor hele det gastronomiske erhvervseventyr startede, ham.  Ved Alumnedagen den 19. maj vil Claus Meyer føje CBS æresalumne til den perlerække af titler, han i forvejen har, og kvittere med et oplæg for hans med-alumner i CBS’ største auditorie.

Æresalumnen selv blev glad og stolt over udnævnelsen og glæder sig til dagen: ”Det er en enorm anerkendelse at få. Det giver en følelse af, at ringen er sluttet.”, udtaler Claus Meyer til CBS Alumni.

Vil hædre og fremhæve fyrtårne blandt alumnerne

Han er ikke CBS’ første æresalumne, den ære tilfaldt Andreas Nicolaisen i 2014. Men med Meyers udnævnelse her i 100års jubilæet gør CBS for alvor udnævnelse af æresalumne til en tradition – ikke med fast frekvens, men når et navn presser sig på og opfylder kriterierne i en grad, så det ikke er til at komme uden om.

Der er mange gode grunde til, at CBS er begyndt at udvælge og hædre æresalumner:

- CBS er ikke kun en uddannelses-, men også en dannelsesinstitution. Vi har i mange år udnævnt æresdoktorer på CBS, og hvert år hædrer vi endda særligt fortjenstfulde medarbejdere og studerende. Dem hædrer vi, fordi de er de gode eksempler, som vi andre skal lade os inspirere af, fortæller rektor Per Holten-Andersen og fortsætter:

- Det produkt, om man vil, som vi er allermest stolte af, er vores cirka 85.000 alumner. Dem, der har taget en uddannelse her og siden sat det, de har lært, i spil i erhvervslivet og for samfundet. Der er iblandt dem særlige fyrtårne, som vi gerne vil fremhæve og hædre på mere systematisk vis.

En flot karriere i sig selv gør det ikke

Det er ikke nok i sig selv at være dimitteret fra CBS og så have gjort karriere. For at komme i betragtning som CBS æresalumne, skal alumnerne opfylde tre kriterier:

- De skal have gjort det godt og meningsfyldt i deres karriere efter dimissionen – og det er ikke noget, vi nødvendigvis måler i indtægtstørrelse eller titler. Dernæst skal de – ud over i deres professionelle virke – have bidraget mærkbart til samfundet. Og endelig skal de have engageret sig i og bidraget til CBS efter endt uddannelse, forklarer Per Holten-Andersen.

Rollemodel langt ud over de danske grænser

Ifølge rektor Per Holten-Andersen opfylder Claus Meyer til fulde alle kriterierne – han fortjener kort og godt at blive udnævnt til æresalumne:

- Claus har haft en bemærkelsesværdig karriere og bygget ikke én, men mange virksomheder op og skabt mange arbejdspladser. Med mad og kogekunst som primær platform har han udvist et engagement i samfundet – og til tider for samfundets svageste, og dertil er han en af arkitekterne bag det verdensberømte Nyt Nordisk Køkken.

- Endelig er han rigtig meget et produkt af CBS. Hans arbejdslivs eventyr startede på CBS, han har holdt forbindelsen og engagementet ved lige gennem alle årene, og han er i dag adjungeret professor her. Så kan man vist ikke blive ret meget mere rollemodel.

Ud over at modtage udnævnelsen til CBS æresalumne vil Claus Meyer som nævnt være en af de syv foredragsholdere ved jubilæumsårets store Alumnedag "Alumni Day 2107" fredag den 19. maj.

Se Claus Meyers alumne-profil på CBS' 100års jubilæums-site

Se Claus Meyers fulde CV på Meyers' hjemmeside