Med egne ord: Andrea Baccenetti, medstifter & COO

MBA-fuldtidsstudierne krævede en stor indsats af Andrea Baccenetti, men gav i den grad bonus i form af færdigheder og erfaringer, som han udnytter hver dag i sin iværksættervirksomhed.

24/05/2016

Andrea Baccenetti
"Billedet er fra mit kontor i kontorfællesskabet ”the Rainmaking Loft”. Som en ny og lille iværksættervirksomhed sætter vi pris på at være i et kontorfællesskab, hvor vi kan få gavn af at arbejde sammen med ligesindede”
(privat foto)

Hvordan var du som studerende på CBS?
Jeg var meget engageret og målbevidst. En fuldtids-MBA kræver, at man lægger en stor indsats for dagen - det er et meget intenst år, så det er nødvendigt at være fuldt ud engageret. Jeg har ikke oplevet mange dage, hvor jeg ikke skulle læse en case, skrive en opgave eller til projektgruppemøde.

Hvordan fik du dit første job, efter du blev færdig på CBS?
Jeg begyndte faktisk at arbejde, før jeg dimitterede. Jeg var så heldig at blive partner med en af mine medstuderende. Vi begyndte at arbejde med vores iværksættervirksomhed, VoiceBoxer, et godt stykke tid inden, vi blev færdige.

Hvilke øjeblikke i din karriere har været de vigtigste for dig - og hvorfor?
Jeg ser det sådan, at man bygger sin karriere hver dag. Jeg har haft mulighed for at arbejde i forskellige brancher som fx telekommunikation og olie og gas og har haft forskellige roller, som alle har givet mig en god ballast til den rolle, jeg har nu i en helt anden branche, som ligger et sted mellem sprogunderstøttelse og teknologi.

Ikke desto mindre husker jeg tre afgørende øjeblikke i min karriere.

Det første øjeblik var, da jeg blev teamleder for første gang - det var et af de første, udfordrende skridt i min karriere. Det var spændende at lede andre mennesker mod et fælles mål, og jeg arbejdede hårdt for at lykkes med det.

Det andet øjeblik var, da jeg blev optaget på CBS’ Full-time MBA. Det var en afgørende oplevelse for mig: undervisningsmetoder jeg ikke var vant til, en international sammensætning af studerende med masser af arbejdserfaring og en hel del, jeg skulle lære. Det har bestemt forandret mig meget.

Og sidst, men ikke mindst var, da jeg begyndte mit samarbejde med min forretningspartner hos VoiceBoxer. Det har uden tvivl været det mest spændende arbejdseventyr, jeg har haft.

Hvad er den vigtigste erfaring, du fik på CBS, som du stadig bruger i dit daglige arbejdsliv?
Jeg trækker dagligt på den erfaring og læring, jeg har fået fra de forskellige fag på MBA, men for mig har den mest værdifulde erfaring været fra det afsluttende projekt på MBA - the Integrated Strategy Project, som det kaldes. Projektet krævede, at vi kombinerede læring fra de forskellige fag og kurser og anvendte det i en rigtig business case, samtidig med at vi jonglerede udfordringerne ved at være en gruppe af internationale studerende, vores vejledere og virksomheden. Det minder i høj grad om min virkelighed i dagligdagen, og mine erfaringer fra CBS har virkelig gjort, at jeg ved, hvordan man opnår succes i sådan en kontekst.

Har du beholdt en relation til CBS, siden du blev færdig?
Jeg er blevet mentor for det nuværende MBA-hold på forskellige projekter. Det er vigtigt for mig at bibeholde min relation til CBS af flere årsager. For det første giver mentorarbejdet mig mulighed for at få den nyeste viden. For det andet er det godt at udbygge sit netværk med alumner fra andre årgange, eftersom MBA-holdene er relativt små. Og for det tredje kan jeg bidrage til undervisningen ved at dele den læring og erfaring, jeg har opnået efter mine studier.

Sidst opdateret: Alumni // 17/12/2017